Waarom De Hof van het Heden?

De Hof Van Het Heden het Gezondheidscentrum van deze tijd

De wereld verkeert op dit moment in grote onbalans. Deze onbalans komt voort uit het feit dat mensen niet meer luisteren naar hun hart, de enige werkelijke raadgever. Daarnaast is de stem van het hart vertroebeld, veelal door negatieve emoties. Deze emoties klinken door in de stem, waardoor kinderen, die absoluut één en al gevoel zijn, open staan voor ziektes, pijn en verdriet, met alle gevolgen van dien.

Dit is de werkelijke oorzaak van het feit dat er op dit moment zoveel ziektes zijn, het ene na het andere kind de diagnose, ADHD, ADD, PDD-NOS of elke andere aan autisme verwante stoornis of ontwikkel-achterstand krijgt, daarnaast voor alle ziektes in elke vorm. Kinderen zijn de toekomst. Wanneer ouders echter niet bij hun gevoel staan, is het voor een kind haast onmogelijk, om zich te ontwikkelen tot een volwaardig persoon. Zij zullen dan doorleven met de onbalans van de ouders. En geen enkele therapie, operatie of medicatie zal dit weg kunnen nemen, tenzij het kind besluit, om de dingen van zijn ouders of de ouder, niet meer te willen voelen en voor zichzelf te kiezen door te vergeven. Weet je hoe moeilijk dat is? Een kind dat geboren wordt bij ouders, omdat het hier in mijn beleving, zelf voor gekozen heeft. Ik geloof in God, een gevoel van onvoorwaardelijke liefde, en krijg daardoor steeds vaker de bevestiging, dat het vertrouwen mij werkelijk op het goede spoor heeft gebracht. 

Een stukje persoonlijke informatie over mij. 
Ik heb tot nu toe al een bijzonder leven gehad. Een kind, uit liefde geboren, uit een “buitenechtelijke relatie”, met een moeder die emotioneel geblokkeerd was en zo is gebleken een vader die lange tijd zo geblokkeerd is geweest, dat hij zich heel lang niets meer herinnerde uit zijn leven van voor 1986 en verdrietig genoeg ook vanaf dat moment steeds een stukje verder van zichzelf en zijn dierbaren vervreemd raakte. 

Hoe mooi en bijzonder dat ik, als dochter opgegroeid bij mijn moeder en een andere lieve vader, dan zo sterk emotioneel ontwikkeld ben. Zo sterk, dat ik eigenlijk alles van iedereen die en alles wat leeft voel. Dat ik daardoor keer op keer in conflictsituaties terecht gekomen ben, is zeker een reden. Mijn gevoel is zo sterk ontwikkeld, dat ik ook werkelijk altijd de juiste oorzaak mag en kan voelen en zien van ziektes, pijn en verdriet. Ik heb hier meerdere boeken over geschreven en ben daar nog lang niet klaar mee. Er volgt iedere dag weer een nieuwe aanwijzing. In mijn beleving is dit een gave, in mijn beleving van God, omdat ik daarnaast, gezegend ben, met het onder woorden kunnen brengen van mijn gevoelens. Dit laatste, heb ik voor een groot deel te danken aan mijn vader, Pa Ulrich. Hij heeft mij altijd geleerd, om over mijn gevoel te praten. Boosheid, pijn, verdriet, om wat voor reden dan ook. Ik mocht en kon alles thuis bespreken. Wanneer ik moest huilen, dan mocht ik vertellen waarom, het hoefde niet, alleen wanneer ik het zelf wilde vertellen mocht dat altijd.

In tegenstelling tot het uiten van boosheid, daarbij werd altijd gevraagd, waarover ik boos was, waarom en hoe dit gekomen was. Ik kan je zeggen, dat het ervoor gezorgd heeft, dat ik nooit geblokkeerd ben geweest. Het enige obstakel daarbij, is dat ik niet accepteer, dat iemand of iets mij aan bepaalde regels onderwerpt. Regels, die in mijn beleving, in strijd zijn met alles wat er zich in mijn hart bevindt. Het gevoel tussen goed en kwaad, de 10 geboden, zo heb ik in 2011 mogen ontdekken. Op het moment dat ik dit in ging zien, is er werkelijk een deur voor mij geopend, een deur naar mogelijkheden, het werkelijk kunnen en mogen helpen van mensen. En ik krijg alle antwoorden, voor het verhelpen van elke onbalans, gewoon op een presenteerblaadje aangereikt. Ik ben er bijzonder blij mee, toch heeft het me ook een tijd beangstigd.

Hoewel ik altijd heb gedacht, ja, je leest het goed gedacht, dat mijn keuzes hierdoor beïnvloed zijn, weet ik nu dat dit niet het geval is. Ik heb met het kiezen van dit leven heel duidelijk gezien waar mijn weg naartoe zal leiden en weet al jaren dat ik iedere dag weer een nieuw stukje aangereikt krijg om te doen wat nodig is. Ieder mens die dit wil, te laten ervaren, dat kiezen voor het juiste, jezelf zijn, in iedere situatie en op ieder moment, de manier is om vrij van blokkades te zijn en nog belangrijker, te blijven. De pijn van de ander, is van de ander, helpen kan alleen wanneer iemand hier zelf om vraagt. Wanneer dit niet gedaan wordt, is het niet aan jou om hier als mens iets mee te doen. Dit geldt voor alle mensen, met name kinderen en dieren. Alleen wanneer een ouder hulp nodig heeft, hierom vraagt, mag en kan een kind hem of haar hierbij helpen. Want dat is de rol van de ouders. De ouders vragen hun kinderen om hulp wanneer dit nodig is. Jij zal er als kind dan wel voor je ouders moeten zijn, zij hebben jou de kans op dit leven gegeven. Zonder ouders heb je geen bestaansrecht.

Ik ben een gelukkig mens, en dat is nog eens verdubbeld, omdat ik nu echt iets mag en kan doen. Daarnaast, omdat ik weet, dat de persoon die naast mij staat, er ook klaar voor is. Dat dit niet altijd zo geweest is, begrijp ik als geen ander. Want wanneer iemand vast zit in de dagelijkse routine van de huidige maatschappij, waarbij geld als "belangrijkste middel" voor bestaansrecht wordt gezien, is het heel moeilijk om voor jezelf te kiezen. Voor jezelf kiezen, wat betekent dit? Dat is voor velen de vraag, voor ieder ander een begrip.

Ik omschrijf het als volgt: de persoon  zijn die jij bent, waarbij je altijd je gezondheid voorop stelt, doordat je er bewust voor kiest, om overal en altijd jezelf te zijn, door in iedere omstandigheid voor jezelf te kiezen, zonder de ander of jezelf te kort te doen. Wanneer je dit kunt, heeft jouw leven meer waarde dan welke valuta ter wereld. Meteen de reden waarom het even heeft geduurd voordat ik dit stuk op het weblog kon plaatsen.

Desondanks, hebben  het onvoorwaardelijk liefde voelen voor mijn medemens en 100% vertrouwen in God, mij altijd geholpen. De kracht van mijn geloof, het vertrouwen in het goede werkelijk altijd de overhand gehad. En mij daarnaast, zo ik al sinds lange tijd weet, jarenlang dingen aangereikt. Ik heb als doorgeefluik mogen fungeren, voor mensen, die bij mij kwamen voor hulp. In eerste instantie, vertrouwde ik er volledig op, dat ik mensen mocht helpen doordat ik de Reiki opleiding had gedaan. Het willen helpen van mensen, was uiteindelijk, ook mijn enige intentie, om daarmee te starten. En met name, het willen helpen van mensen, zonder er iets voor terug te verwachten. Dat dit laatste, het  niets  terugverwachten, er bij mij voor gezorgd heeft, dat juist mijn rechtstreekse schakel met de onvoorwaardelijke liefde van God geïnstalleerd is, heb ik wel al heel snel beseft.

Ik werkte niet met de Reiki Symbolen, die mij tijdens de opleiding waren geleerd. In eerste instantie, deed ik dat wel, wanneer iemand vroeg of ik hem of haar op afstand wilde behandelen, tot ik besefte, dat ik alleen door de vraag van de persoon en het opschrijven van een naam met geboortedatum, de energie al door mij heen voelde stromen. Juist omdat ik bij alles wat ik doe vanuit mijn hart om hulp vraag, door letterlijk de volgende woorden te gebruiken: “Lieve God in de Hemel, wat mag ik voor ……………. betekenen? Wilt u mij daarvoor als doorgeefluik gebruiken en datgene voor ………………. doen wat mogelijk  is. Dit vraag ik u niet omdat ik het verdiend heb, maar om Jezus wil alleen, Amen”. Wanneer ik dan voel dat de energie die door mij heen gaat stopt, dank ik ook met de volgende woorden: “Lieve God in de Hemel, Dank u wel, dat u ………………..heeft willen helpen, mij daarbij als doorgeefluik heeft gebruikt en datgene weer heeft laten plaatsvinden wat mogelijk is. Nogmaals niet omdat ik het verdiend heb maar om Jezus wil alleen, Amen”.

Het werkelijk toegeven dat dit het geval was, is echter pas op 12 maart 2011 gekomen. Daar heb ik bij de Dank en loofdienst van Janneke Vlot, aangegeven dat ik oprecht geloof, dat Jezus Christus gestorven is voor onze zonden, Hij voortleeft in mijn hart. Dit absoluut iets is, waar ik tot op de 12e maart wel bewust van was, echter nooit openlijk voor uitgekomen ben, terwijl ik voorafgaand aan het helpen van mensen wel altijd om hulp vroeg en er nadien altijd voor bedankte, dit ook altijd tegen de mensen die ik helpen mocht vertelde, omdat ik oprecht geloof. Dat ik tijdens deze speciale Dank en loofdienst, na de vele posters waarop staat dat er hoop is omdat Jezus leeft, nu ook weet dat dit in de bijbel staat, dat Hij terug zal komen naar de aarde, speciaal voor de mensen die in Hem geloven en trouw en vasthoudend zijn in het geloof.

In tegenstelling tot vele mensen in de kerk, die door wat de bijbel vertelt het geloof hebben dat de wereld vergaat, we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde zullen krijgen, weet ik dat dit niet aan de orde is. Ik voel en ervaar dit dan ook als de belangrijkste boodschap. Ik heb heel sterk het gevoel, dat wij als mensen, dan eindelijk de kans krijgen, om Hem te mogen laten zien, dat Hij niet voor niets voor onze zonden gestorven is. Wij Hem en daarmee God, mogen laten zien, dat we Hem/Hen dankbaar zijn, voor alles wat Hij voor ons heeft gedaan in de afgelopen honderden jaren. In alle levens die wij, onze voorouders, (ouders, grootouders, overgrootouders etc.) geleefd hebben. Want de Bijbel zegt letterlijk:"Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16).

Voor de volgende informatie mag ik u verwijzen naar: Bron:
Hoewel God de 10 Geboden aan de Israëlieten gaf, zijn zij niet alleen op Joden van toepassing. De 10 Geboden weerspiegelen God's standaard van heiligheid voor iedereen. Omdat God de universele autoriteit is op het gebied van moreel gedrag, is de hele mensheid onderworpen aan zijn richtlijnen. Volgens de Bijbel is niemand vrijgesteld van God's Wet. Sommigen beweren dat de 10 Geboden niet op hen van toepassing zijn, omdat zij niet met "religie" zijn opgegroeid. Maar, de geschriften onthullen dat de richtlijnen van de Wet op onze harten zijn geschreven (Romeinen 2:25), en ons bewustzijn bevestigt dus uiteindelijk onze schuld. Maar wacht eens even. Omdat de meesten onder ons, tot op zekere hoogte, geprobeerd hebben om goede levens te leiden, om positieve dingen bij te dragen aan onze families en leefgemeenschappen, hoe kan God ons dan terechtwijzen als we ons best hebben gedaan? Gebaseerd op God's standaard voor heiligheid: heeft "iedereen gezondigd en ontbeert de nabijheid van God."(Romeinen 3:23).

Bovendien is God niet alleen begaan met onze acties, maar ook met de toestand van ons hart In het Nieuwe Testament refereert Jezus aan de Wet wanneer Hij benadrukt dat haat gelijk staat aan moord en dat lust gelijk staat aan overspel. We hebben dit soort gedachten allemaal. We hebben volgens God's standaard inderdaad allemaal gezondigd.

De 10 Geboden: Zij Onthullen Onze Behoefte aan een Verlosser
Na de 10 Geboden beschouwd te hebben, beargumenteren sommigen dat God onrechtvaardig  is omdat Hij een standaard aan de mensheid oplegt waarvan Hij weet dat wij die niet kunnen naleven. Lijkt het daarom niet vreselijk wreed dat een liefhebbende God de mensheid veroordeelt voor het kwaad dat een integraal onderdeel van de menselijke aard vormt? Het antwoord op deze verbijsterende vraag bevindt zich in Jezus Christus. Jezus kwam in feite ter aarde om dit dilemma op te lossen. Net als de perfecte lammeren die continu voor de zonden van Israël werden geofferd, zo was ook Jezus volmaakt en zonder imperfecties, omdat Hij zonder zonden was. Net als lammeren, werd Hij geofferd als herstelbetaling voor onze zonden. Maar in tegenstelling tot de lammeren werden door het offer van Jezus Christus de zonden van de gehele mensheid in alle tijden afbetaald. In tegenstelling tot de lammeren herrees Jezus Christus uit de dood en overwon de kracht van de zonde voor alle mensen, voor altijd. De Bijbel vertelt ons waarom Christus een offer moest worden: "Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft." (Johannes 3:16).

De 10 Geboden: Leven Zonder Veroordeling
Voor velen zijn de 10 Geboden een symbool van veroordeling dat op onze zwakheden en fouten wijst. Sommigen voelen zich zo schuldig dat ze geloven dat God hen nooit zou accepteren. Anderen kiezen er gewoonweg voor om God af te wijzen omdat Zijn wet onmogelijk te gehoorzamen is. Het is ironisch dat de 10 Geboden nooit door God werden gegeven om de mensheid te veroordelen, maar in plaats daarvan werden zij gegeven om de mensheid bewust te maken van hun zondige aard. De 10 Geboden dienen als een spiegel om de toestand van onze zielen te "reflecteren". Wanneer we ons leven beschouwen in het licht van de 10 Geboden, dan zijn we ons bewust van onze tekortkomingen en onze behoefte aan
verlossing. Jezus Christus is onze verlosser. Daarom gaf God ons de 10 Geboden niet om ons te veroordelen, maar om Zijn liefde voor ons kenbaar te maken. Want "God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren." (Romeinen 5:8).

Tot zover even de bijbel. Ik voel en ervaar het nog steeds als een gevoel tussen goed en kwaad, zoals jullie ook in mijn boekje "Je kunt het proberen" kunnen lezen. Dat ik dit wel moet vertellen is iets waar ik niet onderuit kan. Dat ik heel veel mensen en met name ouders met kinderen mag helpen uit Jezus naam, is iets waar ik ontzettend gelukkig mee ben. Ik weet ook dat ik dit mag doen. Wat ik duidelijk mag maken, is, dat iedereen de kans heeft om zichzelf te genezen, mits hij zijn negatieve emoties loslaat, deze verwerkt of wanneer het iets is wat niet meer veranderd kan worden, volledig accepteert door te vergeven. Ik mag er daarnaast alles aan doen, om hulpmiddelen daarvoor aan te reiken. Let er daarbij wel op, dat vertrouwen op en geloven in, daarbij tot werkelijk resultaat zal leiden. Ik zelf, niet de persoon ben die dit mogelijk maakt.

Een heel krachtig middel is het water wat ingesproken mag worden met het gebed Joh 3:16. Ik gebruik nog steeds de oude vertaling omdat ik het op die wijze heb geleerd. “Want al zo lief heeft God de wereld gehad, dat hij Zijn enig geboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in hem gelooft, niet verloren gaat, doch het eeuwig leven hebbe”. God is de Almachtige, God is de Almachtige, God is de Almachtige!

Wanneer je dit gebed 3 x inspreekt in een fles, pan of glas water, heeft het water een geneeskrachtige functie en is veilig en goed voor alles waarvoor jij denkt en gelooft dat dit gebruikt kan worden. Nooit rechtstreeks uit de fles drinken, altijd in een glas schenken. Vertrouwen en geloven dat het werkt, is daarbij, het allerbelangrijkst. De wereld om ons heen is zo verhard en verbitterd dat niemand meer gelooft en eerst bewijzen wil zien. Eigenlijk net als in de periode waarop Mozes het volk door de woestijn heen leiden mocht. Het volgende gedicht heb ik mogen schrijven na het overlijden van mijn schoonvader. De tekst geeft heel duidelijk aan, wat de boodschap is, die wij als mensen uit Westerse Wereld weer even mochten zien.

***********************************************************************
40 DAGEN
Wat zijn nu veertig dagen op een heel mensenleven?
Wanneer je ervoor staat lijkt het een eeuwigheid,
er eenmaal aan begonnen is het eigenlijk niets, maar even.

Er voor iemand kunnen zijn gedurende een periode van rouw.
Niet om je met het leven van die persoon te bemoeien, jouw wil op te leggen,
dingen te veranderen, maar het wegnemen van een stukje kou.

Kou die ontstaat nadat men een persoon die zo dierbaar is, verliest.
Niet meer naast je in het dagelijks leven.
Zou het ook anders kunnen gaan, denk je dat iemand ervoor kiest?

Misschien niet bewust, vanuit eigen wil of onbewust wel.
Niet omdat iemand niet meer bij zijn geliefden wil zijn,
maar er klaar mee is, geen zorgen meer,
het menselijk bestaan, het levensspel.

Een persoon waarvan je houdt en om geeft, te kunnen steunen.
Een basis te vormen voor een leven zonder,
ineens alleen, zou niet mogelijk moeten zijn.
Iedereen verdient het om op een ander te kunnen leunen.

Het klinkt zo raar wanneer je dit vertelt in de hedendaagse maatschappij.
Maar is het ook zo of zijn we zo druk met onze eigen beslommeringen?
Waarom zouden we het niet opnieuw in gaan voeren?
Het maakt mensen weer vrolijk, soms zelfs blij.

Wanneer je de bijbel leest, ken je het verhaal van Mozes, zijn reis door de woestijn.
Hij had het vertrouwen in en geloof op een goede afloop,
zelfs toen er nog geen einde in zicht was,
wist hij dat het zou lukken, er begeleiding zou zijn.

Hoe is het mogelijk dat we zo ver van alles wat goed is afstaan?
Komt het doordat we ons zover ontwikkeld hebben,
wat als doelstelling voor de westerse wereld wordt gezien?
Dan hebben we dit onszelf aangedaan.

Veertig dagen, een begrip, voor allen die bereid zijn te zien.
Maar niet alleen dat, ook horen en voelen, meeleven en medemenselijkheid.
Een ommekeer in het leven misschien?
*************************************************************
Dit betreft natuurlijk het troosten van een persoon, nadat iemand overleden is. Toch zijn er veel meer situaties, in een mensenleven, waarin mensen steun nodig hebben. Op elk gebied, niet alleen wanneer men iemand verliest, door de dood of door een scheiding, ook wanneer iemand zonder werk komt te zitten, in een juridisch conflict verwikkeld raakt of elke ander vorm van hulp kan gebruiken, die je je als mens maar kunt bedenken.

In deze hedendaagse wereld, hangt overal een prijskaartje aan. Ik vertelde je al eerder, dat ik een afkeer heb van onderdrukking, gezag en eigenlijk alles wat ervoor kan zorgen dat je als mens niet volledig jezelf kunt zijn. Dit is in mijn beleving nooit de bedoeling geweest van een mensenleven. Een mens hoort vrij te zijn, vrij om keuzes te maken, de dingen te doen die hij/zij wil doen, ongeacht of hij/zij daar de financiële middelen voor heeft. Ieder mens zou dezelfde rechten en dezelfde mogelijkheden moeten hebben ongeacht zijn/haar achtergrond, geloof, sociale, culturele of religieuze voorkeur. In mijn beleving ook Gods wil.

We hebben als mens allemaal het gevoel van goed en kwaad in ons hart meegekregen, wanneer de sensor tot het waarnemen van het verschil geblokkeerd wordt doordat je als mens niet vrij kunt zijn, dan wil en mag ik het initiatief nemen om dit te veranderen. Daarvoor een organisatie op te zetten. Een organisatie die ervoor zorgt, dat iedereen, de kans krijgt om  vrij te zijn. Een voorwaarde is dan wel, dat je als persoon die geholpen wordt, jouw eigen inzet toont om een ander te helpen. Op die wijze kunnen we de hele wereld verlossen van blokkades, die ontstaan door het niet volledig jezelf kunnen zijn. Ik vertrouw erop, dat er voldoende mensen zijn die hier iets mee kunnen en ook willen. Het lijkt een utopie, ik weet echter zeker, dat dit mogelijk is. We op die manier zelfs, de economische crisis kunnen overwinnen en uiteindelijk een bijdrage kunnen leveren, aan een gezonde aarde. Een aarde waarop mensen op een liefdevolle en respectvolle manier met hun medebewoners, (iedereen die en alles wat leeft) om kunnen gaan, omdat dit is, om Jezus wil alleen, amen. Jezus heeft door zijn bloed, mensen het eeuwig leven gegeven.

Zie hiervoor de onderstaande link en de tekst die ik één op één van de betreffende site overgenomen heb:

Het bloed van Jezus reinigt ons van alle zonde "Indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde" (1Johannes 1:7).

"Allen hebben gezondigd" (Romeinen 3:23). De zonde heeft geestelijke onreinheid tot gevolg. Water en vele andere oplosmiddelen worden gebruikt om stoffelijk vuil weg te wassen, maar niets dan het bloed van Christus kan ons van zonde reinigen.

Velen begrijpen niet hoe bloed zonden kan wegnemen. Zonde is opstand tegen God. Dus God is de enige die kan bepalen hoe zonden worden vergeven.

God heeft bloed gegeven als het zoenmiddel waardoor zonden worden vergeven. In Leviticus 17:11 verklaart Hij: "De ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel." Verzoening is genoegdoening voor een overtreding met de herstelling van een gebroken relatie als gevolg. "Nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving" (Hebreeën 9:22).

Onder het Oude Verbond was er verzoening door het bloed van offerdieren. Dit was een voorafbeelding van het bloed van Christus, die het ultieme offer voor zonde zou brengen. "Want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen" (Hebreeën 10:4).

"Niet met het bloed van bokken en kalveren, maar met zijn eigen bloed [is Hij] eens voor altijd binnengegaan in het heiligdom, waardoor Hij een eeuwige verlossing verwierf. Want als (reeds) het bloed van bokken en stieren en de besprenging met de as der vaars hen, die verontreinigd zijn, heiligt, zodat zij naar het vlees gereinigd worden, hoeveel te meer zal het bloed van Christus, die door de eeuwige Geest Zichzelf als een smetteloos offer aan God gebracht heeft, ons bewustzijn reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?" (Hebreeën 9:12 t/m 14). Christus was bevoegd de straf voor onze zonde te dragen omdat Hij zonder zonde was. Aangezien Hij niet onder hetzelfde oordeel was, kon Hij vrijwillig onze plaats innemen, "die zelf onze zonden in zijn lichaam op het hout gebracht heeft, opdat wij, aan de zonden afgestorven, voor de gerechtigheid zouden leven" (1 Petrus 2:24).

Het bloed van Christus is het bloed van het Nieuwe Verbond. Jezus zei aan Zijn toehoorders: "Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage. Want mijn vlees is ware spijs en mijn bloed is ware drank. Wie mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader Mij gezonden heeft en Ik leef door de Vader, zo zal ook hij, die Mij eet, leven door Mij"
(Johannes 6:53 t/m 57).

De betekenis van dit geheimenis werd bekendgemaakt toen Jezus de maaltijd des Heren instelde: "En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden" (Matteüs 26:26 t/m 28). Paulus lichte toe: "Is niet de beker der dankzegging, waarover wij de dankzegging uitspreken, een gemeenschap met het bloed van Christus? Is niet het brood, dat wij breken, een gemeenschap met het lichaam van Christus?" (1 Korintiërs 10:16).

Wij kunnen nu de woorden van Johannes beter verstaan: "Indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde" (1 Johannes 1:7).

Wij beginnen onze wandel in het licht wanneer wij tot het lichaam van Christus worden gedoopt (1 Korintiërs 12:13).

Paulus kreeg de opdracht: "Sta op, laat u dopen en uw zonden afwassen, onder aanroeping van zijn naam" (Handelingen 22:16).

Wij blijven in het licht wandelen door Christus dag na dag te volgen en door op de eerste dag van de week samen te komen om bij de tafel des Heren aan het lichaam en bloed van Christus deel te nemen. Paulus zegt dat christenen zwak en ziekelijk worden indien zij niet op een juiste wijze aan de maaltijd des Heren deelnemen (1 Korintiërs 11:30).

Er is kracht in het bloed van Christus.

Het Oude Verbond werd aan het volk Israël gegeven. Het Nieuwe Verbond is voor de gehele wereld. Aan niet-joodse christenen schreef Paulus: "Maar thans in Christus Jezus zijt gij, die eertijds veraf waart, dichtbij gekomen door het bloed van Christus" (Efeziërs 2:13).

Onder het Oude Verbond had alleen de hoge priester toegang tot de aller heiligste plaats in de tempel. Onder het Nieuwe Verbond mag iedere christen God in het hemelse heiligdom benaderen, daar wij "volle vrijmoedigheid bezitten om in te gaan in het heiligdom door het bloed van Jezus, langs de nieuwe en levende weg, die Hij ons ingewijd heeft, door het voorhangsel, dat is, zijn vlees" (Hebreeën 10:19,20). Jezus leed "ten einde zijn volk door zijn eigen bloed te heiligen"(Hebreeën 13:12). Nu wij door het bloed van Christus heilig zijn gemaakt, mogen wij met vrijmoedigheid Gods genadetroon benaderen.

Het bloed van Christus is het ultieme bewijs van Gods liefde. "God echter bewijst zijn liefde jegens ons, doordat Christus, toen wij nog zondaren waren, voor ons gestorven is. Veel meer zullen wij derhalve, thans door zijn bloed gerechtvaardigd, door Hem behouden worden van de toorn" (Romeinen 5:8,9). Hij "die ons liefheeft en ons uit onze zonden verlost heeft door zijn bloed" (Openbaring 1:5). 

God bewijst Zijn liefde door de prijs die Hij bereid was voor onze redding te betalen: "Wandelt dan in vreze de tijd uwer vreemdelingschap, wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud, zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die (u) van de vaderen overgeleverd is, maar met het kostbare bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos lam" (1 Peter 1:17 t/m 19). De gemeente werd door het bloed van Christus verworven (Handelingen 20:28).

Gods genade wordt door het bloed van Christus aangetoond. Wij "worden om niet gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus. Hem heeft God voorgesteld als zoenmiddel door het geloof, in zijn bloed" (Romeinen 3:24,25). "In Hem hebben wij de verlossing door zijn bloed, de vergeving van de overtredingen, naar de rijkdom zijner genade" (Efeziërs 1:7).

Het bloed van Christus bevrijdt ons van de satan en plaatst ons in het koninkrijk van God: "Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis en overgebracht in het Koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben [door Zijn bloed], de vergeving der zonden" (Kolossenzen 1:13,14). "En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood" (Openbaring 12:10,11).

Wegens het bloed van Christus, mogen wij in wit voor de troon van God staan: "En één van de oudsten antwoordde en zeide tot mij: Wie zijn dezen, die bekleed zijn met de witte gewaden, en vanwaar zijn zij gekomen? En ik sprak tot hem: Mijn heer, gij weet het. En hij zeide tot mij: Dezen zijn het, die komen uit de grote verdrukking; en zij hebben hun gewaden gewassen en die wit gemaakt in het bloed des Lams" (Openbaring 7:13,14). "En zij zongen een nieuw gezang, zeggende: Gij zijt waardig de boekrol te nemen en haar zegels te openen; want Gij zijt geslacht en Gij hebt (hen) voor God gekocht met uw bloed, uit elke stam en taal en volk en natie" (Openbaring 5:9).

"Indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde" (1 Johannes 1:7).

Roy Davison
De schriftgedeelten in dit artikel zijn uit de Nieuwe Vertaling, © Nederlands Bijbelgenootschap 1951 (tenzij anders aangeduid).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten