vrijdag 11 mei 2012

De wereld vergaat (nog) niet.

“De wereld vergaat (nog) niet”

Dat is de kop van het AD van vrijdag 11 mei 2012. En vervolgens ‘Goed nieuws voor de doemdenkers en profeten van het einde der tijden: de wereld vergaat niet op 21 december 2012!’ Ik zeg meteen, gelukkig maar. Wat kun je er anders van maken? Hoe zou het anders moeten met al die pensioenfondsen en landen die nu zo aan het rekenen zijn geslagen om de centjes bij elkaar te schrapen die nodig zijn om de pensioengerechtigden en Wereldbank uit en terug te betalen?

Ja, want hoe vreemd het ook klinkt, lijkt dat op dit moment het belangrijkst. Vele malen belangrijker dan te kijken hoe het moet met onze aarde. Zou het niet beter zijn om ervoor te zorgen dat er straks nog voldoende ruimte is om te leven en voldoende mensen zijn om te werken? Om het geld op te leveren wat nodig is om de “bewuste economie” draaiende te houden. Waarom ik hier bewust noem, zal hierna blijken.

Op dit moment zijn er zoveel dingen die spelen, dat het handig is om naast het bewust omgaan met de centjes, ook weer nodig is om bewust om te gaan met iedereen die en alles wat leeft. Wellicht kunnen we daar iets mee doen? Ik meld me en start het initiatief!

De Maya’s in Guatemala  hebben het al aangegeven in hun muurschilderingen die zij vele jaren, of eigenlijk eeuwen geleden hebben gemaakt. Er start een nieuwe cyclus van 7000 jaar. Een cyclus waar wij of beter gezegd ieder individu op zich, de verantwoordelijkheid weer moet gaan nemen. Eigen verantwoordelijkheid.

Daarmee lever je namelijk een bijdrage aan het herstellen van de chaos. De chaos die is ontstaan toen we als mens de verantwoordelijkheid in de handen van de ander neer gingen leggen. Iemand die het beter wist, omdat hij/zij ervoor geleerd had. Misschien ook jouw verantwoordelijkheid, doordat jij deze uit handen gaf?

Was dit uit angst, doemdenken of koos je ervoor om vrijgepleit te worden van alle gevolgen, die ongetwijfeld zichtbaar zouden worden op het moment dat er iets mis zou gaan. In hoeverre, dat wist toen nog niemand. Iedereen vertrouwde op de goede wil en het gewetensvol handelen van de ander. Wanneer je de "Quotes van de dag" hebt gelezen incl. het stukje wat gelezen moet worden voordat je kunt deelnemen aan het blog, neem ik mijn verantwoordelijkheid. Ik nodig jou uit hetzelfde te doen.

Wil jij me helpen, daarmee een bron van inspiratie voor de ander te zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten