vrijdag 20 mei 2016

Wanneer je Als en Dan volledig loslaat is Nu dichter bij dan je denkt!

De spreuken die ik vandaag op LinkedIn en Facebook heb gedeeld, passen er weer volledig bij!

Wanneer ik 's morgens een spreuk op Facebook en LinkedIn plaats ga ik op mijn gevoel af. Dit  doe ik al jaren en tot op heden heeft dit altijd een passende spreuk opgeleverd. Een spreuk die in die betreffende week langs kwam. Een spreuk die ik soms eerder bij een ander zag en meteen de moeite waard vond, Energie waardig. Omdat ME, ook Mijn Energie betekent.

En mijn energie daar ben ik werkelijk zuinig op, daar ben ik, nadat ik het even met wat minder energie en minder tijd moest stellen steeds zuiniger op geworden. Zo zuinig, dat ik er zelfs mijn leven door laat leiden. Omdat ik mijn energie en tijd maar één keer kan besteden en het besteden van tijd, aan dingen waar ik geen energie van krijg, geen invloed op uit wil oefenen is dat wat ik al enige tijd geleden heb losgelaten. Losgelaten door het te laten zijn.

Dat ik mijn leven drastisch heb gewijzigd, ik drastische stappen heb gezet om werkelijk mijn leven waardig te zijn, zullen alleen de mensen die mij dagelijks zien begrijpen. Zullen wellicht de mensen die mij dagelijks op Facebook en sommige ook via LinkedIn zien begrijpen. Maar hoe weet je werkelijk of het goed met mij gaat? Hoe kun je op voorhand zeggen dat het goed met mij gaat, omdat ik er goed uitzie of omdat ik dagelijks laat zien waar ik allemaal op en in zit? Door de dingen die ik eet of door dat wat ik over het algemeen, in het algemeen deel?  Want dit wordt veelal of vaak als datgene gezien, waaruit blijkt dat het goed met je gaat. Dat je er als mens dan "mooi", gezond, uitgerust en liefdevol uitziet, daar wordt vaak een conclusie uit getrokken.

Een conclusie die allesbehalve waarheid hoeft te zijn, waarheid hoeft of zal zijn, maar wellicht toch wel fijn is om te weten, voor je een reactie geeft. Want dat het heel goed is om te weten hoe de ander zich voelt, voor dat jij denkt te weten hoe hij of zij zich voelt, is in wezen een must. Ja, dit is een must omdat het heel veel kan voorkomen. Heel veel onnodig leed kan voorkomen. Maar hoe doe je dat? Hoe bepaal jij of de ander begrijpt wat jij zegt, wat ermee bedoeld wordt of sterker nog welk vervolg jij wilt dat eraan gegeven wordt? Allemaal vragen, allemaal vragen waarop het antwoord per persoon verschilt, per persoon anders zal, kan en mag zijn. Dat dit komt omdat we allemaal verschillend zijn, is voor mij overduidelijk. Dat we daarnaast of daarbij allemaal persoonlijke eigenschappen en eigen kwaliteiten hebben daar ontkomt geen mens aan. 

In de loop der jaren heb ik geleerd dat de één het meteen uit wanneer iets als ongewenst wordt ervaren en de ander zich liever stil houdt en met een naar gevoel achterblijft. Een naar gevoel, omdat hij of zij er zelf voor kiest om te zwijgen. Ervoor kiest om rond te blijven lopen met een gedachte, die soms terecht of soms volledig onterecht is. 

Een gedachte die zich dan omzet in een naar gevoel, want dat dit het enige is wat een naar gevoel veroorzaakt, is in het geval van woorden die op onjuiste wijze geïnterpreteerd worden wel duidelijk. Duidelijk voor de persoon die alle uitingen die daarna of via via gedaan worden, ook op de juiste waarde inschat. Waardoor boosheid of enige andere negatieve emotie geen kans krijgt zich waar maar ook te hechten. Waardoor je er als mens bewust voor kiest om boosheid of enige andere negatieve emotie, die voortkomt uit een gevoel wat door gedachten ontstaan is, geen plaats te geven. Door je er los van te houden, het als losstaand te zien, juist omdat, of zelf(s) wanneer de persoon of personen die de uiting doen je lief is of zijn.

Want wanneer je je leven leeft, wanneer je als mens de stap hebt gezet en deze iedere dag blijft zetten om jouw leven te leiden, dan zullen alle negatieve uitingen, negatieve gedachten en negatieve gevoelens op geen enkele wijze meer bezit van jou nemen. Dan volg je je eigen pad en zal dat je wat je voorheen gehinderd had, dat wat je voorheen pijn of verdriet gedaan zou hebben op geen enkele wijze meer van invloed zijn. Kort gezegd, geen vat meer op je hebben. Dan kun je op het moment waarop iemand een uiting doet of iets zegt, meteen vragen wat de persoon daarmee bedoelt. Wat de persoon ermee bedoelt, ermee wil zeggen, zodat jij het voor jezelf in jouw hoofd en soms zelf(s) ook hart, op geen enkele wijze hoeft in te vullen. Hoeft in te vullen of te vertalen, want dat dit vaak is wat er gebeurt, wat er plaats vindt en plaats krijgt, is de reden waardoor jij er plaats aan geeft. Jij er de ruimte aan geeft en waardoor er misverstanden ontstaan.

Misverstanden, die absoluut geen grond of plaats hoeven te krijgen of vinden, wanneer jij volledig in het nu en bij jezelf blijft. Gewoon meteen vragen wat de bedoeling van de ander is, wat de, zoals jij dan vaak denkt, "achterliggende" of zelfs "onderliggende boodschap" is. Terwijl ik er zeker van ben dat deze wanneer je als mens allemaal in het hier en nu leeft, op geen enkele wijze meer hoeft te wezen. 

Eerlijkheidshalve zeg ik nu meteen, dat ik dit laatste stukje vanmorgen (zaterdagmorgen) pas heb kunnen schrijven omdat ik gisteren eerst met een vriendin moest spreken. Met een vriendin mocht spreken die ik al tijden niet meer had gezien. Een uiting van mij op Facebook was de aanleiding. De aanleiding om mij te vragen wat ermee bedoeld werd? Wat ben ik toch blij met mensen die dat kunnen, dat willen en dat ook doen. Doordat zij geen conclusies trekt maar gewoon vraagt hoe het zit.

Wanneer iedereen dit weer zou doen, dan bespaart dit de mens, ieder mens een hoop leed. Wanneer iedereen dit weer zou doen, dan vullen we allemaal weer ons eigen leven in, dan leven we weer in het nu. Dan is als en dan niet meer van toepassing maar kunnen we werkelijk gaan leven. Gaan leven met iedereen die en alles wat nu naast ons leeft. Want het in het nu leven, is in wezen ook "onderwerp geworden" in het telefoongesprek wat ik met mijn vriendin voerde. En wat ik daaruit mee kan nemen is, dat het goed is, wanneer we iedereen weer als gelijke gaan zien, iedereen weer als onszelf gaan zien, iedereen weer de kans geven om naast ons zichzelf te zijn, zonder ons meer of minder dan de ander te voelen. Zonder ons meer of minder dan de ander te wanen, want dat dit "het waanbeeld" is wat er in de wereld geldt, er in de wereld gecreëerd is en nog dagelijks gecreëerd wordt, is dat waar God een einde aan maakt. 

Omdat we allemaal kinderen van God en broers en zussen van Jezus zijn, we allemaal gelijk maar daarbij ook ieder van ons uniek zijn. We mogen allemaal onze eigen energie inzetten voor dat wat wij als talent en gave hebben meegekregen. De tijd ervoor nemen om dit te (her)ontdekken is dat wat God ons geeft en de wereld, de 24 uurseconomie, de maatschappij ons in het hier en nu totaal ontnomen heeft. Want de hemel is al op aarde wanneer wij dit op die wijze ook weer gaan zien. Door werkelijk te kijken, te voelen en met aandacht te leven, bewust te leven, wordt het onmogelijke ineens mogelijk. Ik leef in het nu, iedere dag en ben dankbaar voor alles wat iedere dag mij brengt. Omdat ik dit al jaren doe, waardoor dit voor mij de enige juiste wijze van leven is. En omdat ik het ieder mens gun om het leven waar je zelf als mens voor geboren bent, allemaal weer te kunnen en mogen leven.

Het volgende filmpje voeg ik graag toe omdat het tijd wordt dat we allemaal ons licht weer laten schijnen. Iedereen op geheel eigen wijze, zijn of haar eigen licht, held en daardoor creator  mag zijn. Sterker nog, waardoor je de regisseur van jouw leven wordt. Van jouw leven ja, omdat ieder ander, iedereen die anders, die naast en die om jou heen is, het volste recht heeft om hetzelfde te doen. Want God heeft geen onderscheid gemaakt toen Hij ons als mens heeft geschapen. Wie ben jij, wie zijn wij, wie ben ik, om daar verandering in aan te brengen?  Welk recht heeft mij, jou of ieder ander boven iedereen die en alles wat leeft gesteld? Geld, macht en middelen? 

Ik ga voor liefde en weet dat iedereen die en alles wat de liefde laat regeren, de kennis en het vermogen heeft, om dat te doen wat zijn of haar leven, het leven leven, het eigen leven leven meer dan waard maakt. Je daardoor als persoon zelfs in staat bent om ieder ander naar het pad te leiden wat je als mens de vrijheid geeft. Lieve God, Dank u wel voor deze mogelijkheid! 


De Hemel op Aarde, de Hof van het Heden, voor iedereen die en alles wat leeft en naast jou en mij in leven is. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten