donderdag 26 juni 2014

Hoe kun jij het verschil zijn, wanneer je jezelf bent en doet wat bij jou past?

Een mooie vraag en een nog mooier antwoord, op de dag, waarop mijn moeder 79 jaar geleden geboren is. Dit blog is dan ook deels als bedankje voor alles wat zij mij geleerd heeft en wat ze nog dagelijks voor mij betekent en deels voor ieder ander, die er iets mee kan of ieder ander die er zijn of haar voordeel mee wil doen. Want ik weet en ontken niet langer, dat ieder mens het verschil kan zijn en kan maken wanneer hij (of zij) besluit om een zijn (of haar) eigen pad en weg te bewandelen en zijn (of haar) kwaliteiten en talenten te benutten. 

Ja ieder mens, kan het verschil maken. Het verschil, door dat te doen wat ervoor zorgt dat hij (of zij) voldoening krijgt. Voldoening in het kader van energie. Liefdes energie, de energie die iedere dag gewoon aanwezig is, in tegenstelling tot elke andere energie, die je als mens krijgt door iets te doen wat niet van nature bij jou past. Want liefdesenergie, is de energie die ervoor zorgt, dat het onmogelijke mogelijk wordt en je ook echt kunt doen wat ervoor zorgt dat je bruggen bouwt en bergen verzet. Dat deze energie bestaat en ik deze energie heb gekregen door te leven met het ritme van de natuur, het dagelijks schrijven (van mijn boeken, het bijhouden van een blog en de vele nieuwsbrieven), daar kan en wil ik niet meer onderuit. Omdat het mij geholpen heeft. Geholpen heeft, mezelf te helen, zodat de blokkades en de breuken die ik had, letterlijk weer konden genezen, waardoor alles weer heel mag zijn, heel is.

Mijn orthopedische schoenen heb ik op aanraden en advies van mijn fysiotherapeut als trofee bewaard. Ik ben dankbaar en ontzettend blij dat dit me geholpen heeft, door ze te dragen, hebben ze me samen met alle oefeningen van de fysiotherapeut geleerd weer volledig mobiel te zijn. 

Volledig mobiel, zodat ik naast de dagelijkse wandelingen, ook weer in staat ben, om ander soort schoenen te dragen en voldoende kracht heb, om mezelf staande te houden, tijdens en op hobbelige wegen en paden. Ja, hobbelige wegen. De wegen en paden, die ieder mens zo nu en dan, in zijn of haar leven zal moeten betreden, want daarvoor zijn we mens. Wegen en paden, door dat wat we doen en dat wat we laten. We mogen fouten maken, maar zullen deze ook zelf mogen herstellen. Wanneer we ervoor kiezen om deze werkelijk te herstellen, zullen we ervan leren. Wanneer we ervoor kiezen, om de ander of iets anders de blokkade voor ons te laten verhelpen, zullen er nog vele andere volgen. Ja, want ook dit keer kan ik niet ontkennen, dat de dingen die voor ons bestemd zijn ook echt voor ons zijn. We alle actie die ondernomen moet worden zelf zullen moeten ondernemen, we het zelf moeten doen, om deze af te kunnen sluiten. En het juist daarom zo is, dat niets of niemand anders dan wijzelf dit ook werkelijk kunnen.

We mogen als mens allemaal hulp aannemen, van iemand die ons helpt, onszelf te sterken. We mogen als mens zeker hulp accepteren. Dat we daarbij wel altijd de eindverantwoordelijke zijn, en daarin blijven, daar ontkomen we nooit aan. Het gaat namelijk over ons leven, over alles wat wij zelf hebben gedaan, de keuzes die we hebben gemaakt, met alle daarbij behorende gevolgen. Leren kunnen we pas, wanneer we het hele proces doorlopen en niet wanneer iets of iemand het voor ons oplost. We zijn verbonden, verbonden als ware het een ketting. Wanneer de schakel van de ketting, die verbondenheid is ontbreekt, zullen we opnieuw geconfronteerd worden, met een dergelijk iets, om het te alsnog te kunnen en mogen herstellen. Het juiste doen, is daarom van onschatbare waarde. Van onschatbare waarde, omdat hier geen enkel prijskaartje aan vastgeknoopt of gezet kan worden. 

En waarom ik juist mijn verhaal mag delen, zul je na het lezen van dit blog zonder twijfel volledig begrijpen. Daarbij wil ik je zeggen, dat mijn weg, ook echt mijn weg is en ieder ander hier zijn of haar eigen verhaal voor in de plaats kan zien. Ieder ander, want hoewel sommige wegen en verhalen vergelijkbaar zijn, kan, wil en zal ik nooit ontkennen dat ons leven gelijk of ongelijk is. Overeenkomsten zullen er altijd zijn en blijven. Toch ben en blijf jij jij en is jouw broer, je broer, jouw zus, je zus, jouw vader, je vader en jouw moeder, je moeder. Zelfs wanneer je geen broers of zussen hebt, heb je of ben je geboren uit twee ouders, die naast jouw ouders ook zeker ieder zichzelf zijn. Daarbij zal het leven van alle personen om jou heen, een eigen wending en weg hebben, een eigen wending en weg nemen, een eigen wending en weg krijgen die als gevolg van de keuzes die genomen zijn of genomen worden, tot stand zijn of worden gebracht. Waardoor deze weg gevormd wordt, gevormd is of nog vorm krijgt. 

Mijn verhaal, mijn leven, een leven wat ik deel met mijn vriend, onze kat, familie, schoonfamilie, waaronder mijn twee vaders, schoonmoeder, broers, zwagers, zussen, schoonzussen, neefjes, nichtjes, buren, vrienden, vriendinnen, collega's, oud collega's, klasgenoten, plaatsgenoten, landgenoten en alle andere wereldburgers, zelfs de mensen als mijn moeder, schoonouders, alle andere mensen en dieren die niet meer in "het leven", zoals wij dit dagelijks kennen en ervaren, bij ons zijn. Daarnaast het leven, wat ik deel met God en Jezus, die wel wezenlijk onderdeel vormen van mijn leven, daar "ogenschijnlijk of zichtbaar" voor de buitenwereld geen deel van uitmaken. 

Deel van, deel van een groter geheel, groter dan we kunnen zien, kunnen gewaarworden, kunnen beredeneren of kunnen aanduiden in tijd of plaats. Deze laatste twee, zijn wanneer je als mens volledig op je gevoel vertrouwt, totaal niet meer van belang. Dit is meteen iets, wat in de hedendaagse wereld, in de 24 uurseconomie als "not done" wordt gezien. Tijd is geld, tijd is iets, wat je, wanneer je dit opneemt in het aardse systeem, verbonden is aan kleinere tijdsdelen of gedeeltes daarvan. Dat de natuur, zelfs zonder klok haar eigen ritme heeft, zullen alleen de mensen die zich bezighouden met de natuur begrijpen. De mensen die zich bezighouden met de natuur en er dagelijks met, naar of mee leven. Mensen die een beroep hebben of roeping hebben, waardoor zij in of met de natuur leven. Mensen in het boerenbedrijf, mensen die zich bezig houden met en bezig zijn met het leven op zich, in meer vormen dan je je maar kunt bedenken of voorstellen.

Het leven op zich. Leven, dat wat mensen doen die zich volledig door hun natuur laten leiden. Daarbij ook genoegen nemen, met wat mogelijk is. Wat in hun natuur ligt en doen wat mogelijk is, zonder daarbij energie te verspillen, aan dingen die het absoluut niet waard zijn. Een omslag, een ommekeer of gewoon dat doen wat jouw natuur je ingeeft? 

Wat jouw natuur je ingeeft, dat wat bij je past, dat wat ervoor zorgt, dat je in contact blijft met je communicatiesysteem, je sensor, het besef tussen goed en kwaad, jouw geweten. Iets wat ik al jaren doe, wat ik al jaren ervaar en wat alleen maar sterker geworden is, op het moment waarop ik me er totaal aan over heb gegeven. Het moment waarop ik gestopt ben met vechten tegen alles wat niet juist is, gestopt ben met vechten tegen alles wat ervoor zorgt, dat ik, maar ook ieder ander niet zichzelf kan zijn, ben ik gaan zien wat wel goed voor me is. Vanaf dat moment werd ik niet langer gehinderd door welke onbalans dan ook. Onbalans, die leidt tot ziek worden, onbalans die leidt tot ziek zijn. Door de balans terug te vinden en volledig te luisteren naar mijn gevoel ben ik volledig hersteld en zelfs in staat om dingen te doen, die ik, wanneer ik naar de artsen zou luisteren nooit meer zou kunnen. Juist daarom weet ik ook, dat ieder mens, die weer volgens zijn of haar natuur gaat leven in staat is om de onbalans en de blokkades die hij of zij zelf heeft opgebouwd door een onnatuurlijke manier van leven kan herstellen. 

Hieronder de inleiding of het nawoord van de  nieuwsbrief over de maand juni voor De Hof van het Heden:

"Hallo Allemaal,
En ook nu start ik met wat boffen we, op een aantal regendagen na is het nog steeds heerlijk weer. Zelfs nu de temperaturen niet meer tot het tropisch schema behoren, kunnen we nog wel dagelijks tot 22.30 uur genieten van het licht. Het licht wat met krachtige stralen de huizen in schijnt, het licht wat menig Nederlander en wereldbewoner die Zonnepanelen op het dak heeft liggen verblijdt. Want het licht en de Zon zorgen er dagelijks voor dat de mensen die iets minder vrolijk en positief gestemd zijn toch het huis weer wat vaker uit komen om te zien wat er buiten de tv, de kranten en de social media nog meer te koop is in de wereld.
Ja te koop, want net als met het maken van keuzes voor de dingen die we doen in het leven is er zoveel te koop. Dat wil natuurlijk zeggen wanneer je de financiële middelen hebt. Wanneer je de laatste paar jaar wat vaker naar de commerciële zenders hebt gekeken, zie je namelijk dat er legio mensen zijn die door het niet onder willen doen voor de ander, keer op keer in de problemen raken. Dat daar ook een stukje “onbedoelde problemen” bijkomen, zullen veel mensen beseffen. Want wie kon er op het moment waarop hij of zij een huis kocht weten dat er een crisis zou komen. Dat er een crisis voor zou zorgen, dat werk of het hebben van een baan niet meer vanzelfsprekend zou zijn. Wie heeft er naast de mensen die zich overal voor ingedekt hebben, nog een speciale verzekering voor wanneer hij of zij onverhoopt werkeloos of arbeidsongeschikt zou zijn?
Ja, dit soort verzekeringen lijken meer noodzaak dan overbodige luxe in Nederland, maar ook de andere landen waar grote ontslaggolven aan de orde van de dag zijn. Hoe terecht dit is en in hoeverre iemand daar zelf iets aan kan doen, daarover zouden we nog een hele poos kunnen discussiëren. Dat het ooit gestart is, daar zijn we het allemaal over eens. Dat we er ook zelf iets aan zullen moeten doen om dit te veranderen of op te vangen, daar kunnen we ook niet meer onder uit. Net zo min als onder de torenhoge ziektekostenverzekeringen die vele mensen nodig hebben. Vele mensen die op wat voor manier dan ook in onbalans zijn geraakt. Natuurlijk kunnen we hier ook over de reden gaan discussiëren, dat doe ik bewust niet omdat ik de achtergrond van de betreffende persoon niet ken. Omdat ik niet weet en op voorhand kan zeggen waar dit gestart of begonnen is. Toch heb ik hier wel een gevoel bij, in mijn boek: Leven leren herinneren weten, laat ik hier al iets over los. Maar ook in de andere 3 boeken die sinds deze maand op mij beide websites te downloaden zijn staan wat belangrijke aanwijzingen, die voor jou of voor een familielid van toepassing kunnen zijn.
Wanneer je onverhoopt geconfronteerd wordt met onbalans van jezelf, een geliefde of iemand die je na aan het hart ligt, jij er dagelijks hinder van ondervindt, schroom dan niet om contact met mij op te nemen. Ik help nog steeds mensen die hier behoefte aan hebben. Een kennismakingsgesprek is altijd gratis en daarna kunnen we samen overleggen hoe ik en of ik je ergens mee kan en mag helpen. Alleen door communicatie kunnen mensen hun gevoelens en emoties uiten. Dat deze gevoelens en emoties voort kunnen komen uit gedachten die in veel gevallen gekoesterd worden, daar kunnen we niet meer onderuit. Wil jij er weer voor zorgen dat je je gedachten op een juiste manier kunt gebruiken, zodat je beter om kunt gaan met de gevoelens en emoties waar je dagelijks tegenaan loopt. Dan kijk ik uit naar onze eerste ontmoeting.
Ja ontmoeting, want wanneer we stoppen met alles te doen wat moet, weer gaan kijken wat we kunnen doen, vermenigvuldigd met het doen van de dingen waar we goed in zijn, wordt het leven een stuk aangenamer. Sterker nog zullen we de tijd vinden om de personen en mensen in onze omgeving die dit nog niet doen, op een rustige manier te helpen. Te helpen, zodat ook zij de balans kunnen vinden, die nodig is om te groeien, zich te ontwikkelen. Te ontwikkelen voor de samenleving waar we naartoe gaan, wanneer al hetgeen er niet toe doet, en van waarde is, weer werkelijk onze interesse krijgt. Een gezonde wereld start bij jou, ben jij er al klaar voor om gezond te zijn? Om gezond in het leven te staan en belangrijker nog gezond de toekomst tegemoet te zien of kies jij voor een ongezonde toekomst, waar beperking het grootste vooruitzicht is waar jij je op kunt verheugen?" 

Waar kies en waar ga jij voor en wil jij het verschil maken? 

Want:

“Leven is genieten van alles wat je mee mag maken zien en doen” 
“Liefde is, houden van het leven en allen die je dierbaar zijn” 

En ja Mam, vandaag op uw geboortedag deel ik nogmaals uw leefregels. Omdat ik van mezelf en het leven houd, zorg ik goed voor mezelf. Want hierdoor, zorg ik ervoor, dat ik er werkelijk voor iedereen kan en mag zijn, die mij dierbaar is, die mijn hulp nodig heeft en erom vraagt. Dat dit vanuit onvoorwaardelijke liefde en zonder oordeel (over) is, spreekt voor zich en vanzelf. Nogmaals Mam, Ik hou van u en ben ontzettend blij dat ik uw dochter mag zijn. Dat ik uw dochter ben.

En ook deel ik de andere uitspraken, die wanneer je ze naleeft een bijdrage leveren aan een gelukkige samenleving.

* Je kunt nooit iets van iemand verwachten, tenzij je het aan hen vraagt en zelfs dan nog niet eens.
* Leef vanuit je hart en doe dat wat mogelijk is.
(Wanneer je niets van mensen verwacht, zul je minder vaak teleurgesteld worden en betrek je niet alles wat er gebeurt op jezelf. Verantwoordelijkheid nemen en hiernaar handelen hoort bij het vanuit je hart leven.) 

De uitspraak van Mahatma Ghandi: "Be the change you want to see in the world", mag en kan ook dit keer niet ontbreken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten