zondag 10 juni 2012

Het zijn de kleine dingen die het doen!

"Een duivels dilemma"
 Waarom zijn er zoveel en hoe vaak worden we hier in een mensenleven mee geconfronteerd? 

De titel van dit blog zegt veel, doch niet alles over wat er in de inhoud vermeld staat. De kop des te meer. Want je bent het toch allemaal met me eens wanneer ik zeg, dat juist de kleine dingen in het leven ervoor zorgen dat iemand ervoor gaat, zin heeft in het leven, dat doet wat nodig is. Is dit werkelijk zo of denken we dit alleen maar? 

De meeste mensen hebben gister de voetbalwedstrijd tussen Nederland Denemarken gezien. De saamhorigheid of in sommige gevallen de "Oranjegekte" maakt juist de EK, WK of welke wedstrijd dan ook, tot een volksinitiatief. De één leeft er werkelijk naar toe, ziet het als een cadeautje, terwijl de ander het leuk vindt, maar er zeker niet iets anders voor laat. Bijna niemand zal ontkennen dat het samenzijn en gezamenlijk kijken naar een dergelijk iets mooi is.  Het verbroedert, maakt mensen deelgenoot van een schakel, ketting, groter geheel. We zien elkaar ineens als landgenoten. Mooi eigenlijk dat een spelletje dit kan doen.

Met verbazing keek ik vanmorgen naar een uitzending van Buitenhof waar gesproken werd over het doorbehandelen van ernstig zieke patiënten, of ouderen. Er wordt dan niet alleen gesproken over het voorzien van een ouder persoon van een nieuwe heup op hoge leeftijd, maar ook over het opereren of doorbehandelen bij chronisch zieke mensen of iemand die kanker heeft. Artsen voeren hierover discussie, omdat de zorgkosten door dit soort "acties" te hoog oplopen. Waarom deze vragen, hoe kunnen we hier als mens überhaupt over discussiëren? Welke leeftijd een mens ook heeft, wanneer iemand nog in staat is om te genieten van het leven, mag hem of haar dit toch niet ontzegd worden? Hoe sta jij hierin? Wat is jouw visie hierover?

Wat zijn de kosten die gemaakt worden voor een evenement als de EK, WK of andere wedstrijd of zelfs een ander volksevenement als Koninginnedag? Ik spreek dan over het evenement in zijn totaliteit. Horeca, vervoerbedrijven, beveiliging (particuliere bedrijven en politie, justitie etc.), reinigingsbedrijven en natuurlijk de sponsoring, reclames en alles wat daarbij komt kijken. Hoeveel mensenlevens kunnen er voor een dergelijk bedrag worden gered? En waarom ik juist deze onderwerpen aansnijdt, zal in het volgende stukje blijken.

Koningin Elizabeth vierde afgelopen week haar 60 jarig jubileum als vorstin van het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast was dit meteen een feest ter ere van haar 86ste verjaardag. Drie of eigenlijk vier dagen stond heel Engeland in het teken van deze bijzondere vrouw. Een vrouw die nog voldoende levenslust heeft, het land regeert en daarnaast besluitvaardig is als geen ander. Wat zorgt ervoor dat zij nog steeds geniet van het leven? Haar vermogen, haar werk, haar verantwoordelijkheden of de doelen die ze zichzelf heeft gesteld?

Wanneer er straks een besluit genomen wordt over het werkelijk stoppen met een behandeling op een bepaalde leeftijd of in een bepaalde levensfase, vertrouw ik erop dat ieder mens, behandeld wordt als zijnde een Koningin, lid van de Koninklijke familie of andere beroemdheid. Zinloos medisch handelen bestaat, maar dit kan niet door een ander beslist of besloten worden, zelfs niet door een arts. Alleen jijzelf draagt deze verantwoordelijkheid, tenzij, je niet meer bij machte bent om dit kenbaar te maken. Hoe belangrijk is jouw leven? Wat is jouw verantwoordelijkheid en ben jij bereid om deze zelf te nemen?

Biedt jouw leven nog voldoende uitdaging om net als Koningin Elizabeth, het minstens tot je 86ste vol te houden? Start dan vandaag met goed voor jezelf te zorgen, te genieten van al het moois wat het leven te bieden heeft, niets kost, er is, wanneer je je ogen opent. Kortom je zintuigen weer volledig gebruikt.

Geniet jij al van het leven? Neem jij je verantwoordelijkheid? Ik kijk uit naar je reactie!


2 opmerkingen:

  1. Kleine gebaren kunnen grote gevolgen hebben. Zoals het invullen "ja" ik ben donor. Dat heeft er toe geleid dat ik weer kan genieten van het leven. Een beetje lucht, dat lijkt iets kleins om te hebben, maar is in wezen bijzonder groot. Ik ben blij dat ik geholpen ben ook al kostte deze actie enorm veel geld. Dankbaar ben ik, elke dag. Genieten van de geuren die ik weer kan inademen, genieten van je vader die staat te springen bij een concert, dansen op de wii zonder te hoesten. Het zijn de kleine dingen die het doen. Ik voel me als een koningin, zo rijk!

    Dikke kus

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Lieve Daphne,

    Heel mooi! Ik ben blij dat jouw leven dankzij dit gebaar nog voort duurt. Het is je van harte gegund. Ik wens je nog heel veel mooie ervaringen, gezonde lucht en alles wat jij zelf wilt. Daarnaast ben ik oprecht dankbaar dat ik je ken.

    Dikke kus, Sonja

    BeantwoordenVerwijderen