zaterdag 17 november 2012

Hoe belangrijk is de waarheid en eerlijk zijn voor jou?

"Tranen om Audi Naser (10)"

Hoe verdrietig is dit, in een wereld waar iedereen zo zijn best doet om wijs te worden? Denken de mensen die dit soort acties uitvoeren daar ook aan? Hoogstwaarschijnlijk niet, anders zou de tekst bovenaan de kop van het stukje op de voorpagina van het AD zaterdag 17 november, anders zijn. De kop is echter de realiteit, en ook triest, wanneer je de foto ziet van een Palestijns meisje wat gefotografeerd is op de uitvaart van het jongetje wat tijdens de luchtaanval van het Israëlische leger op de Gazastrook om het leven is gekomen. Een kind van 10 jaar, onschuldig, nog in de fase waarin hij zou moeten gaan ontdekken hoe de wereld draait, hoe hij zijn leven in kan gaan richten, hoe hij een toekomst op zou kunnen gaan bouwen. Wreed en abrupt weggehaald uit zijn leven.

En ik kan je nu zeggen, wanneer ik dit zie, zou ik het liefst de krant opzeggen, geen nieuws meer kijken of me totaal afsluiten van alles wat er in de wereld speelt. Maar hoe eerlijk ben ik dan bezig? Sluit ik dan niet mijn ogen voor alles wat er toe doet? Ja inderdaad en ik kan en wil mijn ogen hier niet voor sluiten. Wanneer mogelijk, wel kijken, hoe dit op te lossen is, door de mensen die dit soort acties uitvoeren, in hun eigen hart te laten kijken. Want lieve mensen, protesteren, strijd voeren, en  zelfs handtekeningenacties hebben geen enkele zin. Het goede voorbeeld geven, de persoon laten inzien dat dit niet de manier is, doe je niet door hem tegen te spreken. Stel je open voor hem/haar, door oprechte aandacht.

Wat zorgt ervoor dat iemand, iets doet wat pijn en verdriet veroorzaakt of zelfs in koelen bloede iemand anders kan vermoorden? Welke boosheid heeft ertoe geleid, dat iemand zich zo, vergeef me mijn woorden, "op laat naaien", dat het "doelloos" doden van mensen een missie is geworden? En mocht de boosheid "terecht" zijn, waarom zijn er geen andere oplossingen? Ieder kind leert vrijwel als eerste op school dat er niets is waarover niet gepraat kan worden, en er dus niets bestaat wat onopgelost hoeft te blijven. Tenminste wanneer de leerkracht hiervoor open staat. Waar blijft deze wijze les en daaruit voortvloeiende wijsheid bij de mensen die zoals ze het noemen "volwassen" zijn?

Hoe is het toch mogelijk, dat iemand die voor zijn familie, gezin, of zelfs land, door het vuur gaat, zich zover laat omturnen dat hij/zij een totaal ander mens wordt? Wat drijft iemand ertoe om ineens iets te doen wat hij zelf als vreselijk ervaart, of zelfs als een kille moordmachine aan de slag te gaan? Wil jij dit weten, of kies je er net als met het opzeggen van de krant of niet meer luisteren naar de tv en de radio ook niet een klein beetje voor om het zo te laten? Alleen jij kunt dit weer beoordelen. Niemand anders dan jij.

Toch zijn er ongetwijfeld mensen, die er net als ik, voor de ander willen zijn, de ander gewoonweg willen helpen, door het bieden van een luisterend oor. Daarnaast de ander niet be of veroordelen, maar hen gewoon door hen een spiegel voor te houden, laten zien wat ze doen. Hen inzicht bieden, door het geven van een reactie, jouw reactie, in denken, doen en handelen. Een voorbeeld misschien? Maar hoewel jij voor hen het voorbeeld kunt zijn, zijn zij dat natuurlijk ook weer voor jou. Dat is het mooie van een samenleving. Iedereen, maar met name de mensen waarmee jij in contact komt en staat, kan als jouw spiegel fungeren. Mits je bereid bent ernaar of in het geval van de spiegel, erin te kijken. De werkelijkheid onder ogen zien en nog belangrijker, er van te willen leren. Of denk jij dat je het altijd bij het rechte eind hebt? Dat je geen fouten maakt en altijd het juiste doet? Dan zou jij het perfecte voorbeeld voor de rest van de wereld zijn.

Wat dan wel heel belangrijk is, is dat je jezelf bent, je niet laat leiden door negatieve emoties, omdat je, wanneer dit wel het geval is, niet als voorbeeld kunt fungeren. Er niet voor 100% voor de ander kunt zijn. Angst, verdriet, boosheid, wrok, jaloezie, maar ook hebzucht en afgunst zullen dan als stimulator fungeren voor iets wat kan leiden tot evenzoveel van het eerder genoemde rijtje. Daaruit kan ook weer een nieuwe emotie ontstaan, schuld! Wanneer iemand vanuit schuldgevoel handelt, is hetgeen hij/zij doet ook niet oprecht. Weet daarom, dat je alles wat je doet, het best vanuit je hart kunt doen. Dan gaat het ook goed en hoef je je achteraf nooit te verantwoorden.

De waarheid spreken en het daarbij behorende gezegde "eerlijkheid duurt het langst", is iets wat iedereen vanaf de dag dat hij/zij geboren wordt, mee zou moeten krijgen. Eerlijk zijn naar jezelf toe en naar iedereen die of over alles wat men doet en waarvoor men leeft. "Eerlijkheid duurt het langst". Hoe kun je dit realiseren in de wereld van vandaag, in de wereld van nu, waar alles draait om geld, normering en waardering? Ik heb daar een bijzonder hulpmiddel voor. Een hulpmiddel wat iedereen kan gebruiken in belang van het goede! 

Hieronder de Bijbeltekst die ik geleerd heb van de vader van mijn schoonzus en zoals ik deze altijd gebruik voor het helpen van mensen, het water en ook wanneer er dingen niet helemaal gaan zoals ik wil of het voor mij goed voelt. Wanneer je een lege fles vult met water uit de kraan en je zegt daarin het onderstaande gebed 3x gevolg door ieder keer 3x God is de almachtige, sluit vervolgens de fles, dan is dit water hetgeen, wat bijzondere krachten heeft.

(Johannes 3:16). GODS LIEFDE
"Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, doch ‘t eeuwig leven hebbe" 
Gevolgd door:
God is de almachtige, God is de almachtige, God is de almachtige!
Dus het "gebed" 3 x opzeggen en achter elk “gebedje” zeg je drie keer: God is de almachtige!

Nog even iets wat ik zelf iedere dag (heel af en toe ben ik zo moe en dan vergeet ik het) doe. Soms doe ik het al onder de douche zodat ik het niet vergeet! Ik geloof echt dat we als mens onderdeel zijn van een groter geheel, ben niet van het naar de kerk gaan, dat hoeft in mijn beleving ook echt niet. Ik geloof dat wanneer je goed leeft, het goede voor hebt met iedereen, wanneer je andere mensen altijd wilt helpen en dit nooit doet voor persoonlijk gewin, je op de goede weg bent.

Ik zeg ‘s avonds voor het slapen gaan altijd dit gebed drie keer en dan ook achter ieder gebed 3x God is de almachtige. Daarnaast zeg ik het “Onze Vader gebed” op en daarna bedank ik God altijd, voor alles wat ik mee heb mogen maken, iedereen die ik heb ontmoet, dat hij weer bij de hele wereld is geweest, bij iedereen die ziek is, bij iedereen die in een land leeft waar honger en oorlog is, bij iedereen die moeilijk denkt en doet en iedereen die op de een of andere manier gebaat is bij zijn hulp en natuurlijk voor de dieren en de natuur. Daarna vraag ik hulp voor dezelfde groepen die ik net opnoemde en dan nog eens extra de personen bij naam waarvan ik houd, die ziek zijn en Zijn hulp hard nodig hebben. Ik vraag dit niet voor mezelf, maar uit Jezus naam en dan AMEN.

En echt waar hoor dat heeft mij al jaren op de been gehouden, ook tijdens het overlijden van mijn moedertje waarvan ik zo ongelofelijk veel houd. Ik weet dat niet alleen Onze Lieve Heer maar ook zij me helpt. Ik heb in mijn 2e boek een gedicht voor haar mogen schrijven. Ik zie haar een beetje als mijn helper en engel.

Dierbaren die op dit moment overlijden, blijven altijd in onze nabijheid. Hoe ik dit weet, kan ik je niet zeggen, dat ik het mag weten en daardoor ook mensen een stukje troost kan bieden, vind ik heel bijzonder. Ook jij mag natuurlijk voor iedereen bidden, dit helpt ook. Het heeft niets met Reiki of iets anders met een spirituele benaming te maken, maar werkt uiteindelijk wel. Een mens is niet gemaakt om ziek te worden. Door het verdringen van emoties zijn we ziek geworden, ik heb dit in mijn boek (nr 1.) al op mogen schrijven. Boekje 2, 3 en 4 zijn nog duidelijker en zullen zelfs de wetenschappers inzicht geven, wanneer zij bereid zijn om hiernaar te kijken.

Het water kan gebruikt worden voor alles waarvoor jij denkt dat het nodig is. Ik adviseer om iedere ochtend en avond 3 slokjes te drinken; Wanneer mensen medicijnen innemen dat het innemen van de medicatie met dit water ervoor zal zorgen dat er geen schadelijke bijwerkingen zijn; Ook kun je het gebruiken op wondjes, eczeem of uitslag en natuurlijk om je mond mee te spoelen; Als je je mond gespoeld hebt natuurlijk niet doorslikken; Heel belangrijk, nooit rechtstreeks uit de fles drinken, altijd in een beker of glas doen.


En net als met alle dingen in het leven en de wereld van nu:

Geen garantie, kijk maar wat het doet, succes!

En ook nu geldt, reageren mag. Durf (jij je ervaringen te delen en daarmee de ander) te helpen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten