zondag 11 november 2012

Hoe reëel is een wereld zonder geld?


Opnieuw een tweetal vragen. "Hoe reëel is het om je vertrouwen bij de ander neer te leggen?" of "Vertrouw iemand tot het tegendeel bewezen is?"

Waarom deze 2 vragen alles te maken hebben met de kop van dit blog zul je vanzelfsprekend begrijpen na het lezen ervan. Ik start maar meteen met de aanleiding. Gister las ik in de krant dat de onderhandelingen van de 2 regeringspartijen over de zorg en de belastingverlaging beide niet meer aan de orde zijn. De kop "KABINET BUIGT" zegt meer dan wat maar ook.

En ja, in de voorgaande blogs van 4 november en 20 oktober heb je kunnen lezen dat Economie simpel gezegd alles te maken heeft met huishoudkunde. Wanneer je weet dat Mark Rutte nog steeds single is, kun je ervan uitgaan dat hij zijn eigen huishouden bestiert. Hoe het bij Diederik Samson gaat weet nog niemand. Wat wel bekend is, is dat Diederiks vader, de morgen direct na de verkiezingen de kinderen naar school bracht. Maar hoe belangrijk is het eigenlijk om te weten wat de heren doen en in hoeverre zij zich zelf bewust zijn van het financiële plaatje, het runnen van een huishouden en het regelen en organiseren van de "belangrijke" taken die op de schouders rusten van iedere persoon die in Nederland of waar ter wereld leeft? Want wordt er ook gekeken of de persoon die het land regeert zijn eigen zaakjes op orde heeft? En dan spreek ik niet alleen over het hebben van de benodigde diploma's. Want hebben beide heren het vak huishoudkunde meegekregen tijdens hun schooltijd http://nl.wikipedia.org/wiki/Diederik_Samsom

Zowel Mark als Diederik hebben beide het Gymnasium gedaan. Mark studeerde geschiedenis, en ging verder in het bedrijfsleven bij Unilever. Diederik daarentegen heeft technische natuurkunde met als afstudeerrichting kernfysica gestudeerd, waarna hij actief werd als activist en campagneleider bij Greenpeace. Beide heren hebben dus een bijzondere staat van dienst. Mark is lid van de Protestantse kerk en Diederik is atheïst. Maar hoe belangrijk zijn deze specifieke gegevens eigenlijk. En wat heeft ervoor gezorgd en destijds bepaald dat beide heren zich aangemeld hebben in de politiek. Beide heren waren in hun studententijd aangesloten en vertegenwoordigden gedurende een bepaalde periode een "voorzittersrol" bij het studentenkorps van hun dispuut. Of dit er uiteindelijk ook toe heeft geleid dat ze besloten om een rol in de politiek te gaan vervullen kan niemand buiten henzelf beantwoorden.

Maar wie zijn Mark en Diederik? En kunnen we hen de volledige verantwoordelijkheid voor het besturen van ons land aanrekenen? Hoeveel verantwoordelijkheid kan een mens in zijn leven aan? Is het overigens wel verantwoord om de volledige en totale verantwoordelijkheid voor het besturen van een land, inclusief het nemen van beslissingen over leven en dood, en nog veel meer van dit soort precaire zaken bij iemand anders neer te leggen. Want dat is wat uiteindelijk wel het gevolg is van dat wat gebeurt wanneer iemand in de politiek zit. Wanneer alles goed gaat is dit natuurlijk heel mooi, wordt iemand geprezen en zal er geen vuiltje aan de lucht zijn. Hoe zit dit eigenlijk met de dingen die fout gaan, mag je daar ook een persoon op afrekenen of moet je dan met de hand over je hart strijken en zeggen dat iedereen mens is en fouten menselijk zijn. Ze het ook gewoon vergeven. Ja, ik kies voor het laatste en wil iedereen adviseren om hetzelfde te doen. Wanneer een fout van hogerhand echter dusdanige gevolgen heeft dat dit mensenlevens kost, in hoeverre mag of moet je het dan zelfs bij vergeven alleen laten?

Wanneer je de bijbel leest en de vraag stelt of Christenen de wetten van een land moeten gehoorzamen, zie je ook dat God de overheden in de wereld heeft gezet om orde en regelmaat te handhaven.  Het onderstaande stuk komt volledig uit de bovengenoemde link:
"Romeinen 13:1 - 7 stelt "Ieder mens moet zich schikken naar de gezaghebbers die boven hem staan. Want alle gezag komt van God; ook het bestaande gezag is door God ingesteld. Wie zich dus tegen het gezag verzet, verzet zich tegen Gods verordening, en wie dit doet, roept een vonnis over zich af. Voor de overheid hoef je niet bang te zijn bij een goede daad, maar wel bij een slechte. Wilt u zonder vrees voor het gezag leven, doe dan het goede, en het gezag zal u prijzen. Want de overheid staat in dienst van God, voor uw welzijn. Doet u echter het kwade, dan moet u vrezen; zij draagt het zwaard niet voor niets. Zij staat in dienst van God om aan de boosdoener zijn verdiende straf te geven. Daarom is het nodig dat u zich naar haar schikt, niet alleen uit vrees voor straf, maar ook ter wille van een goed geweten. Om dezelfde reden betaalt u ook belasting; de beambten staan in dienst van God, en wijden daaraan al hun aandacht. Geef ieder wat hem toekomt: belasting en tol aan wie u belasting en tol verschuldigd bent, ontzag en eerbied aan wie ontzag en eerbied toekomen".

Deze passage maakt het overvloedig duidelijk. We moeten de overheid die God boven ons heeft geplaatst gehoorzamen. God schiep de overheid om orde tot stand te brengen, om kwaad te bestraffen en rechtvaardigheid te bevorderen (Genesis 9: 6; 1 Korintiërs 14:33; Romeinen12:8). We moeten de regering op alle gebieden gehoorzamen-belasting betalen, regels en wetten gehoorzamen, respect tonen, etcetera. Als we dat niet doen, dan tonen we uiteindelijk geen respect aan God, omdat Hij degene is die deze regering boven ons heeft geplaatst. Toen de Apostel Paulus Romeinen 13: 1-7 schreef stond hij onder het gezag van Rome, in de tijd van Nero, misschien wel de meest boosaardige van alle Romeinse Keizers. En toch erkende Paulus het gezag van de regering over hem. Hoe zouden wij dan minder dan dat kunnen doen?

De volgende vraag is: "Kan er ooit een moment zijn waarop we ongehoorzaam aan de wet moeten zijn?" Het antwoord op deze vraag kan in Handelingen 5:27-29 worden gevonden: "Ze namen hen dus mee en brachten hen voor het Sanhedrin. De hogepriester vroeg hun: 'Hebben we u niet ten strengste verboden onderricht te geven met een beroep op deze naam? Toch is Jeruzalem door uw toedoen vol van uw leer; u wilt zeker het bloed van die man op ons laten neerkomen?' Daarom gaf Petrus namens de apostelen ten antwoord: 'God moet men meer gehoorzamen dan de mensen' ". Hierin kunnen we duidelijk onderscheiden dat we verplicht zijn om de wetten van het land te gehoorzamen zolang deze niet strijdig zijn met de wetten van God. Zodra de wetten van het land strijdig zijn met God's geboden, dan behoren we ongehoorzaam te zijn aan de wetten van het land en gehoorzaam te zijn aan God's wet. Maar zelfs in dat geval moeten we de autoriteit van de overheid over ons aanvaarden. Dit wordt aangetoond door het feit dat Petrus en Johannes niet protesteerden toen zij zweepslagen ontvingen, maar in plaats daarvan verheugden over het feit dat ze pijn leden omdat ze God gehoorzaamden (Handelingen 5:40-42)."

Gelukkig vertrouw ik volledig op God en de kracht die hij de mensen gegeven heeft, toen zijn Zoon Jezus gestorven is voor "onze zonden". En waarom ik dit na al die jaren waarin ik behoorlijk wat hindernissen op mijn pad ben tegengekomen nog steeds doe, is, omdat ik het vertrouwen heb, dat de wereld ooit weer de plaats zal zijn, waarin iedereen die en alles wat leeft in volledige harmonie met elkaar zal mogen leven. Daar heb ik wel hulp bij nodig, omdat vertrouwen op Gods hulp alleen en niets wijzigen aan de manier waarop we als mensen nu leven niet voldoende meer is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten