donderdag 17 mei 2012

Hoe kunnen we blijven voortbestaan?

Wat is voor jou belangrijker:
“Vijfpartijenakkoord” of “Ik schrik toch wel van hoeveel ik consumeer”?

Ik start met het eerste omdat dit het laatste nieuws is, wat ik gister aan het einde van de dag vernam. En omdat het iets is, wat de regeringspartijen in ons land de afgelopen dagen beziggehouden heeft. Het begrotingsakkoord (vijfpartijenakkoord) is op onverklaarbare wijze uitgelekt. Zoals het er nu uitziet, zal het ieders portemonnee raken. Dit, om ervoor te zorgen, dat de staatsschuld niet nog hoger oploopt dan deze nu al is. Want het motto is, dat we onze jeugd van nu, toch niet willen opzadelen met een grote schuldenlast. We kennen per slot van rekening allemaal het voorbeeld van Griekenland. Een land wat failliet gaat met daaruit voortvloeiend de vraag of de euro hierdoor schade oploopt en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de positie van Europa niet al te veel weerslag heeft op de totale Wereldeconomie. Ja, dat is wanneer je de geschiedenisboeken erop naslaat zeker heel belangrijk.

Dat brengt me vanzelf op het volgende onderwerp. De plek van Nederland in de lijst van de meest natuurverslindende landen. Een deel van de kop bovenaan is een quote van Pagina 11 van het AD van 16 mei. Wanneer we over het belang van iets spreken, dan is dit in mijn beleving zeker een reactie waard en zoals ik het zie ook wel een reactie waar een vervolg op nodig is of zie jij dit anders?

Wij als klein landje, worden door het Living Planet Report van het WNF op de negende plaats gezet. Wanneer er al iets in de geschiedenis boeken wordt geschreven over Nederland, hoort dit er in mijn beleving zeker bij. En daarnaast poppen er meteen een aantal vragen bij me op. Hoe is het mogelijk dat we in een land met geschoolde mensen zo roekeloos omgaan met de aarde? Hoe lang kunnen we er nog mee doorgaan voordat de aarde zijn laatste adem uitblaast? De Maya’s gaven door de muurschilderingen dan wel te kennen dat de aarde niet vergaat op 21 december 2012, toch zal er wel iets moeten veranderen of kunnen we op dezelfde voet doorgaan?

Hoe sta jij tegenover beide onderwerpen? Wat vind jij van groter belang? Wat zou jij ervan zeggen wanneer we de hele boel, economie, natuur en de wijze van leven weer eens rigoureus aan gaan pakken? Want hoeveel doet geld voor de aarde wanneer we zoveel geconsumeerd hebben, dat er geen bestaansrecht meer over is? Dan is de jeugd pas echt de dupe, van alles waar wij op dit moment verantwoordelijk voor zijn. Ik heb daar wel een aantal oplossingen voor, wil deze graag met een ieder delen en kan ook meteen zeggen dat het belang van samenwerking daarbij wel heel groot is.

Wil jij samenwerken en samen tot een oplossing komen? Gun jij de jeugd ook nog een toekomst? Mail of reageer dan vooral.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten