donderdag 24 mei 2012

Wat betekent dit voor jou?

De zin van het leven

"100% jezelf"

Dit keer een quote van een reclamefolder van een lingerieketen. Mooi, en zeker belangrijk voor jou als vrouw, want dat is de doelgroep waar dit bedrijf zich middels deze "typerende marketingcampagne" op richt. Dit blog is voor iedereen, daarom blijft de vraagstelling neutraal.

In hoeverre bepaalt jouw uiterlijk het percentage van "jezelf" zijn? Wat doet het met jou, wanneer je een dag hebt, waarop je, in de volksmond gezegd, niet lekker in je vel zit? Is dit ook meteen zichtbaar voor de buitenwereld of betreft dit alleen de wijze waarop jij naar jezelf kijkt? Wie anders dan jij kan hierover een oordeel geven, wat betekent dit voor jou, welke waarde hecht jij hieraan, kortom hoe laat jij jezelf leiden door je gevoelens, je gemoedstoestand, je zijn?

Ja en dat brengt me meteen weer bij het nieuwe label "de zin van het leven". Want alles wat jij bent, hoe je je voelt, hoe je je gedraagt, de dingen die je zegt, de dingen die je verzwijgt of waarover je bewust niet wilt praten, zeggen iets over jou. Of heb jij daar een andere mening over? Dat geldt natuurlijk ook voor wat je eet, drinkt, of juist laat, de eerste levensbehoefde of de geneugten van het leven? Ook deze keer kun jij alleen voor jezelf invullen wat dit betekent. Heb je hier ooit bij stilgestaan? Ben jij hier weleens bewust mee aan de slag gegaan of ben je inmiddels tot de ontdekking gekomen, dat sommige geneugten van het leven voor jou onderdeel zijn geworden van de eerste levensbehoefte? Durf jij hier eerlijk over te zijn en dit te delen?

~ Weet je eigenlijk wel wat jij als mens nodig hebt, wat jouw eerste levensbehoefte zijn? Allereerst om je goed te voelen en daarnaast om 100% jezelf te kunnen zijn?
~ Hoe belangrijk vind jij dit, wanneer je er een cijfer aan zou mogen geven? Denk dan aan een reeks van 1 tot 10, waarbij 1, totaal onbelangrijk betekent, en 10, absoluut nodig om te kunnen leven. Ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe jij je moet voelen, hoe je jezelf wilt zien of wanneer je waarde hecht aan het oordeel van de ander, hoe jij naar de buitenwereld over wilt komen. Dit kun jij alleen zelf beoordelen. Het is dan ook volledig aan jou. 
~ Wat doet dit met  jou wanneer je door het lezen van deze  vragen wordt aangezet om je hiermee bezig te houden? En wil jij je hier wel mee bezighouden?

Gelukkig is het nog steeds zo dat dit blog geheel vrijblijvend is, niets moet (bijna*) alles mag. Dat geldt volledig wanneer het gaat over het al dan niet willen beantwoorden van deze vragen. Ik heb dit inmiddels al jaren geleden gedaan en merkte dat het heel bevrijdend werkt. Ik ben geen heilige, geen rolmodel, wel een echte levensgenieter. Ik hou van mensen, dieren en de natuur. Mede daardoor van lekker, gezond, maar ook bewust eten. Ik heb nog nooit gerookt, drink niet en doe zoveel mogelijk om het milieu te sparen. Door 100% mezelf te zijn, ervaar ik de eerste levenbehoefte nu echt als noodzaak. Alle andere dingen, kan ik wanneer ik eerlijk naar mezelf toe ben, heel goed laten. Dit geldt voor mij en kan voor jou volledig anders wezen.

* Dit duidt op het stukje wat gelezen moet worden voordat je kunt deelnemen aan het blog, op deze wijze neem ik mijn verantwoordelijkheid. Ik nodig jou uit hetzelfde te doen.

Want jij kunt ook helpen, een bron van inspiratie voor de ander zijn!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten