maandag 18 januari 2016

"Al doende leert men", leer ik!

"Al doende leert men", is het gezegde. Al doende leer Ik, is wat ik wezenlijk dagelijks ervaar!'

Waarom dit zo is, waarom je als mens eerst bij jezelf mag starten, jij als mens, als persoon, als jij de basis van alles bent wat er is, zul je zien wanneer je weer bereid bent je aan jezelf te committeren. Want alleen door naar jezelf te kijken, door afstand te nemen, maak je dit mogelijk, sterker nog geef je jezelf een tweede kans, waardoor je jezelf ook werkelijk mag zien!

"Bron: nieuws NU.nl;  18 januari 2016', Spreuk via Facebook Connecties!


Smile, Love, Pray and the Sun will light up your day! 

Smile, Love, Pray en the Sun, of in het Nederlands, Lach, Heb Lief, Bid en de Zon, de vier waarden, de vier waarden die ik in mijn leven hanteer. Die ik in mijn leven als de meest belangrijke richtlijnen, begrippen en als dat wat mij werkelijk helpt ervaar. De vier waarden waar ik mijn leven door laat leiden. Omdat het leven van mijn leven, door het doen wat ik doe, door het me bezighouden met dat wat ik kan, dat wat voor mij van belang is en daardoor mogelijk is een bijdrage levert aan wie ik ben. Aan wie ik ben en wie ik kan zijn, wanneer ik de vier waarden, de vier waarden die mij in wezen helpen, altijd in ere houd. 

Dat ik ook de enige persoon ben die dit kan doen, ik de enige persoon ben die ervoor kan zorgen dat ik kan blijven lachen, lief kan blijven hebben en iedere dag de zon weer opnieuw mag begroeten, dat zal iedereen begrijpen, die er net als ik voor kiest om zijn of haar eigen waarden, dat wat voor hem of haar van belang is na te streven, door dit nat te leven. Omdat deze waarden van levensbelang zijn, van levensbelang en daardoor de basis bepalen van alles wat er in het leven is. 

Want bijna iedereen kent nog wel het spel: "Wie ben ik?" Waarin de persoon die het kaartje trekt met de naam, mag raden wie hij of zij is, welke persoon hij of zij is? En de volgende spelrondes, waarin de vragen "Wat ben ik?" en "Waar ben ik?" genoemd worden. "Wat ben ik?" betreft de ronde waarin de persoon die het kaartje trekt met het voorwerp of dier in plaats van de persoon mag raden wat hij of zij is? En, "Waar ben ik?" betreft de ronde waarin de persoon die het kaartje trekt met de locatie waar hij of zij is, waar hij of zij zich bevindt, mag raden waar hij of zij is? Het leven is echter niet anders en verschilt in wezen niet zo heel veel van het spel, zij het dat je in het leven een belangrijke ommekeer hebt gehad toen het digitale tijdperk in beeld kwam. 

Vanaf het moment waarop het digitale tijdperk in beeld kwam, was je als mens meer op jezelf en je omgeving aangewezen. Vanaf het moment waarop het digitale tijdperk haar intrede deed en in sneltreinvaart werd doorgevoerd, was je als mens, veel meer bezig met jouw leven, met het leven van jouw leven en het samenleven dan met je directe naasten. Daarvoor was je vaak ook veel meer betrokken bij je naasten, betrokken uit liefde. Want door je leven alleen te delen met je directe naasten was er een mogelijkheid om hen als klankbord te gebruiken. Als klankbord en de spiegel, als dat wat jij nodig had om jezelf te zijn. Als dat wat ik nodig had om mezelf te zijn. Dat wat in wezen ieder mens nodig heeft om zichzelf te kunnen zijn. Omdat het zonder spiegel zijn, het zonder direct klankbord zijn, er in wezen voor zorgt dat je je aan niemand hoeft te meten, je je aan niemand hoeft te spiegelen, waardoor je iedere dag dat kunt doen wat bij je past en bij je hoort. 

Maar ben je dan jezelf? Ben je wezenlijk jezelf wanneer er geen mens is om mee te praten? Ben je wezenlijk jezelf en kun jij jezelf zijn wanneer er geen mens is waar jij jezelf aan kunt spiegelen? Weet jij zeker dat je jezelf bent of neem je genoegen met dat wat jij aangeboden krijgt, dat waar jij voor kiest, dat waardoor jij alleen of samen bent met? Samenzijn met wie, met jezelf en je eigen gedachten? Samenzijn met jezelf en de mensen die jou allemaal lief, aardig en leuk vinden, die jou allemaal naar de mond praten en precies zeggen wat jij horen wilt? Ja, dat zou natuurlijk kunnen, want samenzijn is delen, alleen zijn is zonder klankbord en zonder spiegel zijn. Vraag je eens af of de spiegel waarin je kijkt wel altijd het juiste beeld geeft. En is het werkelijk alleen zijn wellicht een oplossing voor de mens die ieder ander als raar, als nietszeggend, als zonder ..... geschouwd. Zonder wat, zonder kennis, zonder fatsoen, zonder normen en waarden? Welke normen en waarden, die van jou en alle mensen die net zo denken als jij? Welke normen en waarden, de mensen die veilig in hun eigen kringetje ronddraaien of de normen en waarden die als algemeen geldend zijn doorgevoerd?

Hoe zul jij je voelen in een land, in een plaats, in een omgeving waar iedereen anders denkt en jij alleen een bepaald idee hebt? Een idee, waarvan jij weet dat dit voor iedereen de wijze zou zijn om gelukkig te kunnen zijn. Gelukkig zelfs wanneer ieder ander, iedereen die anders is, er andere normen en waarden op nahoudt. Zou jij je daar thuis voelen, wanneer je gelukkig en jezelf kunt zijn? Of zou je je daar thuis voelen wanneer je niet gelukkig bent? En is het alleen zijn of het samenzijn zonder geluk vergelijkbaar? Ik weet dat het alleen zijn je in staat stelt om met jezelf te leven en met jezelf in leven te zijn. Dat je in een wereld waarin meer dan 7 miljard mensen op geen enkele wijze alleen bent, zelfs wanneer je alleen woont, zal iedereen begrijpen. Toch kun je je in een wereld met 7 miljard mensen wanneer je jezelf bent, wel heel alleen voelen en eenzaam zijn. Omdat ook het jezelf zijn, verschillende gradaties en verschillende variaties kent. Verschillende gradaties en verschillende variaties van geluk. Wanneer ik over mezelf spreek, spreek ik over dat wat het de moeite waard maakt om altijd en overal mezelf te zijn.

Daarom kan ik aangeven dat het samenzijn met de ander, met ieder ander, met alles wat anders is dan ik voor mij van waarde is.

Omdat het mezelf zijn, het mezelf kunnen zijn, nog meer waarde krijgt, wanneer ik dit kan delen. Wanneer ik het mezelf zijn kan delen met iedereen die daar prijs op stelt. Iedereen die net als ik waarde hecht, aan het jezelf kunnen en mogen zijn. Dat iedereen die gebaat is bij dit gegeven, dat wat werkelijk waarheid is het delen waard is, ervaar ik iedere dag weer. Ervaar ik doordat er gemiddeld tussen de 100 en 200 mensen mijn LinkedIn spreuken over de dag heen bekijken, ervaar ik iedere dag wanneer er tussen een enkelvoud daarvan dezelfde spreuken met een begeleidend persoonlijk nootje op Facebook bekijkt. Dat het verhaal over het "Wie ben ik spel" nog een vervolg nodig had, nog een vervolg nodig zou hebben, nog een vervolg nodig heeft, blijkt. Dit dit er ook gekomen is, spreekt geheel volgens de verbeelding van hen die het leven leven, het leven ten volste leven, waardoor ook zij zullen begrijpen. Want het leven van ieder(s) leven gaat verder dan, Wie ben ik?, Wat ben ik? of Waar ben ik?

Dat het "Wie ben ik spel" ook nog andere vragen en rondes heeft toegevoegd na het eerste succes, is een natuurlijk vervolg. Dat deze vragen echter op verschillende wijzen uitgelegd kunnen worden, is iets wat voor iedereen weer duidelijk mag zijn. Want, "Wat zeg ik?", "Wat hoor ik?", "Wat zijn wij?", "Wat is dat?" en "Wat voel ik?", zijn met de eerste drie originele vragen uit het spel, in wezen acht hele belangrijke levensvragen. Dit zijn filosofisch gezien de vragen die in ieder(s) leven gelden, al klopt de uitleg op Wikipedia dan niet volledig met hoe de realiteit, de filosofische realiteit is en zou mogen zijn. Zouden dit wellicht de vragen zijn, die elk mens, maar ook iedere organisatie, ieder bedrijf en of instantie, daarbij iedere bestuurder of regeringsleider zichzelf in persoon weer eens zal mogen stellen? En is dit dan mogen of moeten? Dat mag iedereen weer voor zich bepalen, iedereen die wil groeien, zich aan zichzelf wil committeren en wil leren hoe het is om jezelf of om anders te zijn, authentiek te zijn, uniek met een eigen manier van denken, doen en laten. 

Ja een manier van denken doen en laten, waardoor handelen vanzelfsprekend, een natuurlijk iets wordt, zonder dat dit perse zakelijk hoeft te zijn. En ook nu bepaal jij waarvoor je kiest, welke keuze je maakt en hoe ver je erin wil gaan? Contact met jezelf door contact met de ander, jezelf leren kennen, door jouw reactie op de ander? Of onthoud jij je liever van elk echt contact, inclusief het contact met jezelf? Want dat is het gevolg wanneer je een deel van jezelf weigert te leren kennen, dat is wat er gebeurt op het moment waarop je ervoor kiest om een mens, een bepaald mens, dier of iets wat je niet kent op voorhand al te negeren. Op voorhand, zonder dat je hier moeite voor gedaan hebt, zonder dat je de moeite hebt gedaan om de ander te leren kennen, de ander een kans te geven, door open te staan voor. Ik sta open voor elk contact wat zich aandient, elk contact, elk mens, iedereen die en alles wat kennis wil maken. En niet omdat het moet maar omdat ik dit wil, omdat ik ervan leer. Er iedere dag opnieuw van kan en mag leren. 

Want het willen leren is voor mij iets natuurlijks, het willen leren is hoe ik erin sta, hoe ik erover denk, omdat ik weet dat ik er heel veel van kan en mag leren. Omdat ik van iedereen die en alles wat leeft leer. Ik leer van ieder(s) leven, van ieder(s) levenswijze, iedere wijze en iedere vorm van leven. Van hoe iemand denkt, hoe iemand doet, hoe iemand reageert of handelt, hoe iemand zich gedraagt en wat mijn reactie daarop is. Ik leer van iedereen die en alles wat leeft en ben in staat om dit te doen wanneer ik ervoor kies om altijd en overal mezelf te zijn. Altijd en overal mezelf te zijn, zonder mezelf in de ander, in ieder ander, in al het andere, alles wat anders is dan ikzelf te verliezen, omdat ik blij ben met mezelf. Omdat ik blij met mezelf ben en de toegevoegde waarde van ieder ander daardoor kan zien, de toegevoegde waarde van ieder ander daardoor wil zien, om de ander te stimuleren, aan te moedigen, het vertrouwen te geven dit ook te doen. Maar wil jij dit, wil jij dat de ander net als jij zichzelf is en zichzelf kan zijn? Dat bepaal jij, dat mag jij iedere dag zelf bepalen.

Ook nu mag jij dit zelf bepalen, iedereen mag dit zelf bepalen, iedereen die zelf de verantwoordelijkheid neemt. Ja de verantwoordelijkheid voor zijn of haar leven, jij de verantwoordelijkheid van jouw leven, want Wie ben ik? Ja, wie ben ik in wezen? Dit komt ruimschoots aan bod in mijn eerder geschreven blog van 21 januari 2015. http://dehofvanhetheden.blogspot.nl/2015/01/wij-en-zij-hem-en-haar-wie-ben-jij-en.html Wie weet, kun je er iets mee!

En ook nu weer een aansluitend artikel, een artikel wat ik bij een contact op LinkedIn langs zag komen. Ja, op LinkedIn, nadat ik het eerder, vorige week al had langs zag komen bij een vriendin op Facebook. 


Contacten op LinkedIn en vrienden/vriendinnen op Facebook. Vreemd, raar of toch gepast? Ja, gepast wanneer je dit in het "wat is algemeen verantwoord rijtje" opgenomen wordt, wanneer dit in het "regels en wetten rijtje" opgenomen wordt. Want alleen dan valt het letterlijk en figuurlijk op zijn plek, of laten we ons ook hiermee van alles aanpraten? Laten we ons aanpraten dat Facebook de site is voor privé contacten en LinkedIn voor zakelijke contacten? En hoe zit het dan met de mensen die je in de loop der jaren hebt leren kennen? Mensen die je in je leven hebt ontmoet? Mensen die jij in je leven bent tegengekomen, waardoor zij jouw interesse hebben gewekt? Waardoor zij op enige wijze een plekje in jouw hart, maar daardoor ook tijd en aandacht in jouw leven hebben gekregen? 

Ik zal je eerlijk bekennen dat ik dit idee, de vrienden en zakelijke contacten gescheiden houden, een tijd lang heb gehanteerd, ik doe het deels nog. Dat wil zeggen, ik heb het delen van informatie en het plaatsen van persoonlijke, leuke, grappige en droevige dingen, waarbij ook foto's van familie, vrienden en mensen die ik ontmoet heb in mijn leven altijd weggehouden van alles wat "zakelijk is". Alles wat zakelijk gezien, een verband zou kunnen of mogen worden. Omdat veel wat in het leven gedeeld wordt, veel wat in een ontspannen sfeer, met een lach, vanuit liefde, vanuit het geloof en vertrouwen gedeeld wordt, omdat het zonnetje schijnt, op een zakelijke netwerk site eerder als ongepast wordt beschouwd. Als ongepast, omdat het niets te maken zou hebben met dat wat zakelijk gezien verantwoord is. 

De laatste tijd ervaar ik ook het tegenovergestelde. Het "zakelijk netwerken" via netwerksites als LinkedIn, wordt alleen als gepast gezien, wanneer je de persoon al eens hebt ontmoet, wanneer je de persoon al eens hebt gezien, wanneer je de persoon in kwestie kent, omdat het netwerken anders niet is toegestaan. Dit zijn de regels, die liggen vast, omdat je op enige andere wijze, door het delen van informatie, het leggen van contact de netwerksite vervuilt, het netwerken op een onjuiste wijze hanteert. De vraag is wat is de intentie van een netwerksite? Nieuwe contacten leggen of mensen met dezelfde interesses met dezelfde denkwijze aan eenzelfde soort denkende en handelende mensen koppelen? Waardoor er iets wat al bestaat gedeeld wordt? Waardoor er in wezen "dode kennis", dat wat al bestaat, wat al eens is geweest, wat al eens is geprobeerd, waarvan de uitkomst bekend is en waar de resultaten uiteenlopend zijn, gedeeld wordt. Waardoor er kennis gedeeld wordt, die in feite net zo statisch is als de cijfertjes op de CITO toets, De cijfers op, de CITO toets, de cijfers van het CBS, CPB en noem nog maar eens een aantal instanties, waarbij alles wat de persoon die deze gemaakt heeft, maakt als een robot, als een mens die evenals alle andere mensen een trucje geleerd heeft. 

Een trucje, wat gezien wordt als groot of zelfs het belangrijkste deel voor het kunnen onderbouwen van...? Ja voor het onderbouwen van iets wat is, wat ooit geweest is of wat de toekomst brengt, kan dat? Kun je op voorhand zeggen hoe iets gaat, hoe iets zal verlopen, tenzij je ook werkelijk alles op eenzelfde wijze aanpakt? Of is de persoon werkelijk heel goed in het onthouden van, of gaan we toch liever voor de mens die ook naast het trucje nog wat andere skills en vaardigheden heeft? Andere skills en vaardigheden waarvan we kunnen leren? Ja, waarvan we kunnen leren, omdat het lachen, het liefdevol zijn en het bidden, dan wellicht niet gebruikelijk is in ieder gezin. De zon wel iets is wat nagenoeg ieder mens waardeert en wanneer we de zon dan weer als verbindende factor gaan beschouwen, delen we toch een interesse, delen we toch iets wat wellicht de waarde van dat wat nu juist zo nodig is in de wereld, naar een hoger niveau tilt, dit de dag, iedere dag zelfs een beetje mooier maakt. 

Het vertrouwen dat we buiten en naast alle verschillen, buiten en naast alle verschillende en andere wijzen van denken, doen en handelen, ook nog iets in tact laten, de mogelijkheid om te delen. Het delen van ideeën, het delen van iets wat wonderlijk, wat uniek maar daardoor zeker ook mogelijk is, zelfs wanneer dit statistisch niet is vastgelegd, zelfs wanneer de persoon niet beoordeeld, veroordeeld of bestempeld is. Waarom zouden we ons als mens in hemelsnaam beperken? Waarom zouden we ons als mens beperken door niet verder te kijken dan onze neus lang is, niet verder te kijken, door niet zelf te onderzoeken? Zelf onderzoeken, zelf ondervinden en zelf meemaken, is door alles wat je leert kennis. Kennis die je hoe verrassend ook, soms ineens laat genezen, doordat je jezelf geneest, doordat je mede met hulp van, met behulp van God, de Goddelijke kracht in jou of dat waar jij op vertrouwt ineens het onmogelijke mogelijk maakt. Want alleen door het kennis maken en het delen van kennis, door het leggen van contact, met de ander en onszelf, ons hogere zelf worden we stapje voor stapje iedere dag een stukje wijzer. Jij bepaalt zelf hoe snel je wil lopen, hoe snel je wilt gaan en hoeveel je tegelijkertijd aankunt. Ik sta open voor ieder contact, omdat ik één ding zeker weet. Ik kan van iedereen die en alles wat leeft leren.

'Het belangrijkste nieuws van 18 januari in één minuut

Met vandaag: Eerste verdachte voor aanranding Keulen opgepakt, drietal vrijgesproken van betrokkenheid bij liquidatie Endstra en alarmerende stijging aantal medicijntekorten. 




* Ik vertrouw op een leven in liefde, geluk en gezondheid. Een leven waarin ieder mens weer van waarde is en van waarde wil zijn.

* Ik geloof in een leefbare wereld. 

* Ik geloof in een wereld waarin economische belangen, voor mijn gevoel de enige veroorzaker van alle strijd, inclusief alle strijd in ieder opzicht, zijn langste tijd heeft gehad. 



Omdat Liefde alles overwint!" 

EN:

“Leven genieten is, genieten van alles wat je mee mag maken zien en doen” 
“Liefde, houden van het leven is en houden van allen die je dierbaar zijn” 

Voor nu zeg ik: "Slaap lekker en morgen gezond weer op." 

En de mooie plaat van Whitney Houston: "Greatest Love Of All" http://www.youtube.com/watch?v=IYzlVDlE72w en het mooie lied van Julia Zahra:  "Just an illusion", https://www.youtube.com/watch?v=wOpSqV9E7HY en Jason Mraz: "I won't give up"  https://www.youtube.com/watch?vWant ook nu, zal deze de verbinding, die er is, deze mooie gedachte mogen ondersteunen. 


Want Alles is liefde! Tot een volgend blog, tot een volgende keer, wanneer is nog niet bekend. Who knows what the future brings. Let's wait and see! See for yourself!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten