zaterdag 17 januari 2015

Ieder(s) leven heeft zin. Het leven leven nog veel meer, dat geeft het inhoud.

"Blue Monday: Samen houden we het fenomeen in stand" 

"Het is maandag Blue Monday, de meest deprimerende dag van het jaar. Toch?

"Nee."                                                                         Ad Bergsma, psycholoog 

Het slechte weer, het falen van de goede voornemens en de rekeningen die na een dure decembermaand op de mat ploffen, waren voor de Britse psycholoog Cliff Arnall in 2005 redenen om de maandag in de laatste volle week van januari te bestempelen tot Blue Monday (wiki). 

Maar volgens psycholoog en geluksonderzoeker Ad Bergsma is het allemaal flauwekul. 

"Het is in de hoofden van mensen gaan zitten en elk jaar wordt het sterker gemaakt", zegt hij. Op de vraag of het misschien toch aannemelijk is dat Nederland maandag collectief een sombere dag beleeft, is hij dan ook duidelijk: "Nee." 

Een dergelijke dag laat zich niet voorspellen, is Bergsma van mening. "Slecht 10 procent van de omstandigheden bepalen hoe iemand zich voelt. Voor de rest wordt dit bepaald door toevallige factoren en die zie ik niet terug in de gestelde definitie van Blue Monday", verduidelijkt de onderzoeker. 

"Als je elke dag gaat meten, dan is er altijd één dag het meest somber, maar het verschil met de op één na laatste dag, zal dan zeer klein zijn".



'Fake it' 

Wie toch bang is om maandag een rotdag te hebben, adviseert Bergsma om de dag louter positief tegemoet te treden.
Het helpt volgens hem om bijvoorbeeld eens vijf dingen te doen voor een ander. Ook een actieve houding helpt daarbij, mensen voelen zich namelijk gelukkiger als ze bewegen. Een ander idee is om elke dag drie dingen op te schrijven waarvoor je dankbaar bent. 

"Mensen besteden namelijk van nature meer aandacht aan dingen die fout gaan. Dat is soms goed, want zo herkennen mensen gevaar, maar daardoor vergeten we hoeveel dingen eigenlijk goed gaan", legt hij uit. 

Voor de echte positivo's heeft hij nog een extra tip: "Steek als je wakker wordt je handen in de lucht en begin de dag door hard te juichen. Doen alsof je het leuk hebt, kan er namelijk voor zorgen dat je het ook echt leuk krijgt. Fake it till you make it, heet dat." 

De tussenliggende stukken "Gelukkiger dan op vrijdag" en "Winterdepressie" heb ik overgeslagen. Natuurlijk kun je dit altijd nog even nalezen in de bijgesloten link. http://www.nu.nl/weekend/3974216/blue-monday-samen-houden-we-fenomeen-in-stand.html 

Dank je wel heren, dank je wel wijze heren, voor het leveren van deze mooie bijdrage middels het deelnemen of meewerken aan dit artikel. Een artikel, wat zo ik het nu voel en ervaar, heel veel zegt over meer dan het fenomeen "blue monday" alleen. Het feit, dat we zoveel meer in stand houden, daar kunnen we nu niet meer onderuit. Dat het in stand houden op zich, het grootste fenomeen is, wat een bijdrage levert aan al het geluk of mag ik zeggen aan al het ongeluk wat er zich in de wereld afspeelt, is steeds duidelijker zichtbaar.

Het "fenomeen", opnieuw een woord, wat meer zegt, dan het simpelweg doet vermoeden. Want het begrip fenomeen, is ook een zelfstandig naamwoord. Een woord wat staat voor: "iets wat voorkomt in de natuur; een verschijnsel, een heel bijzonder iemand of iets; een natuurverschijnsel, iemand die aandacht trekt, door een of andere bijzondere begaafdheid; een bijzonder talent; iets wat zich voordoet". Wanneer je het woordenlijstje bekijkt zie je:  Bijzonder begaafd persoon; Begaafd iemand; Begaafd persoon; Genie; Geniaal mens; Iets bijzonders; Iets buitengewoons; Iemand met begaafdheid; Iemand met gave; Natuurverschijnsel; Persoonsbenaming; Uniek verschijnsel; Vreemde gebeurtenis; Verschijnsel; Waarneembaar verschijnsel; Zeldzaam verschijnsel en Zonde. http://www.encyclo.nl/begrip/fenomeen

En om maar meteen bij dit laatste te beginnen, de "Zonde". De zonde, is dat wat ten grondslag ligt, aan het uniek zijn van dat wat goed is. De zonde, is dat wat de oorsprong is, van dat wat in wezen de totale mensheid in de "Blue Monday depressie" heeft gestort. De zonde, de persoon die zich niet liet leiden, de persoon of de mens die zich heeft laten leiden, door negatieve emoties, ontstaan uit negatieve gedachten en negatieve gevoelens, heeft zichzelf in deze depressie gestort en iedereen die er vrijwillig in meegegaan is er onbewust of bewust in meegesleurd. 

Wanneer je dit weer weet, kun je je erin berusten, kun je het zo laten en je door nog veel meer negatieve emoties, gedachten en gevoelens laten leiden of je kunt het omdraaien, je kunt het ten goede keren. Ten goede keren, door dat te doen, wat er toe leidt, dat je weer positieve emoties krijgt, positieve gedachten en positieve gevoelens. Wanneer je beseft, dat jij de enige bent, die dit kan en mag doen, die dit weer voor elkaar kan en mag brengen, dan kun je daar vanaf vandaag mee starten. De link die ik vandaag op mijn persoonlijke Facebookpagina geplaatst heb, past er weer volledig bij.



Want, waarom zou je er nog langer voor kiezen, om de geschiedenis zich te laten herhalen? Waarom zou je er nog langer voor kiezen, om elke keer geconfronteerd te worden met zoveel nare emoties, gedachten en gevoelens? Waarom zou je er nog langer voor kiezen, wanneer je zelf de mogelijkheid hebt om het om te draaien? Zelf de mogelijkheid hebt, om het te wijzigen? Zelf de mogelijkheid hebt ja! Want God heeft ieder mens die mogelijkheid en deze kracht gegeven. God heeft ieder mens naar zijn evenbeeld gemaakt. Wat wij mogen en kunnen doen, is hier zelf weer in geloven en hier zelf weer op vertrouwen. Want het geloof en vertrouwen, zal jou en mij laten zien en jou en mij tonen, dat dit mogelijk is, omdat dit ieders kracht is. De kracht die aan ieder mens, aan ieder persoon, aan jou en mij gegeven is in "specifieke of authentieke vorm".

De kracht die van jou is en waarbij niets of niemand in staat is, om daar invloed op uit te oefenen. Omdat dit van jou is en er niets of niemand van invloed is. Van jou is en dit niets of niemand aangaat, omdat het jou gegeven is. Omdat jij dit leven aangegaan bent, jij hebt specifiek voor dit, jouw leven gekozen, een uniek leven. Omdat we allemaal uniek zijn, we allemaal een fenomeen zijn en de persoon die dit anders ziet, die geen vertrouwen maar wel angst heeft, het gevoel heeft, dat hij of zij met jou of ieder ander moet wedijveren, zal nooit gelijk zijn aan de ander. Zal nooit uniek zijn, zal zich laten leiden door alles wat buiten hem of haar om is. Wanneer je dit weer weet, kun je begrip opbrengen voor ieder mens die de strijd met jou aangaat. Ieder mens, die er op de een of andere manier voor kiest, om zijn of haar plek op te eisen in de wereld waarin we leven.

En wanneer je dan de berichtgeving op radio, televisie en internet volgt, is het niet verwonderlijk dat er zoveel ellende is, dat er zoveel misstanden zijn. Want ook jij kunt je vast wel voorstellen dat ieders geloof, ieders vertrouwen in alles wat de mens dagelijks getoond wordt of ter ore komt, verhuld als de waarheid, een bijdrage levert, aan het creëren van negatieve emoties? Ook jij kent de reactie, ook jij kent het antwoord. Want wanneer jij je laat leiden, door alles wat buiten jou om is, wat je geen positief geluid, geen positief beeld of geen positieve gedachten oplevert, dan zullen de gevoelens in jou, zo ongelofelijk hun best moeten doen om jou bij jezelf te houden. Dan zullen die gevoelens, zo hun best moeten doen, om jou gezond te houden. Gevoelens, die alles te maken hebben met hoe gezond of hoe naar jij je voelt bij alles wat er gebeurt. Hoe gezond of hoe ziek, rot en beroerd je je in wezen voelt, wanneer je alle informatie en het laatste nieuws dagelijks als waarheid aanneemt

Ik ben ermee gestopt, ik geloof er niet meer in, ik laat me niet meer misleiden, verleiden, leiden. Ik leid mijn leven zelf en kies mijn nieuws. Ik kies dat wat ervoor zorgt, dat ik me goed voel. Daarbij wil, mag en kan ik dit gevoel en alles wat daarmee gepaard gaat, iedere dag met alle lezers van dit blog delen. Alle lezers van dit blog, die rechtstreeks op dit blog kijken of via, LinkedIn, Twitter of mijn persoonlijke Facebookpagina. Ik kies voor mezelf en daarmee voor iedereen die en alles wat leeft. Omdat ik een tevreden mens ben, ik tevreden ben, met alles wat ik mag en kan doen. Alles waarvoor ik de kwaliteiten en talenten heb meegekregen. Alles wat mij in de mogelijkheid stelt om dit te doen, iedere dag opnieuw. Iedere dag, omdat ik de tijd en de energie heb, om dit te doen. De tijd en de energie heb, die het mogelijk maakt, om alles wat ik vanuit mijn hart op mag en kan schrijven, met iedereen te delen. 

Te delen, van dat wat ervoor zorgt, dat we de Hemel weer op aarde mogen ervaren. De hemel op aarde, omdat ik geloof en vertrouwen heb. Omdat ik inmiddels al heel wat jaren weet, dat alles een reden heeft in het leven. En de reden, waarom ik geen fulltime baan heb kunnen vinden, de reden, waardoor ik heel lang niets anders heb kunnen doen dan schrijven. Niets anders heb kunnen doen, omdat dit het plan was, dit de bedoeling was, dit de bedoeling is en dat wat ik vanuit mijn gave mag doen in het leven. De gave om dat te delen, waardoor ik van waarde kan zijn. De gave om dat te delen, waardoor ik met dat wat ik doe, de juiste mensen weet te bereiken die ervoor kunnen, zullen en mogen zorgen, dat alles wat goed was, goed is en goed zal zijn, binnen afzienbare tijd weer de enige waarheid is. Weer de enige waarheid en waarde zal zijn.

Ja de waarheid en de waarde. Omdat de waarheid en de waarde, inclusief alles wat ermee gepaard gaat, al te lang bedekt is geweest, onder een dikke laag. Een dikke laag, fictie, fantasie, verhuld in een mooi jasje. Zo mooi, dat ieder mens, die niet vanuit zijn of haar hart leeft, er zonder meer in tuint. Er zonder meer in mee gaat, er zonder meer voor kiest, om dat als waarheid aan te nemen. Waarheid, verhuld in een laagje goud, wat niets anders is dan een grote grap, een fabel, een sprookje, met alles wat daarmee gepaard gaat. En, omdat er op dit moment te veel mensen zijn, die hinder ondervinden van deze schijnvertoning, mag de waarheid weer aan het licht komen. Mag de waarheid weer boven tafel komen, als de onderste steen. De steen waar de samenleving op gebouwd is, de samenleving, dat ben jij, de samenleving dat zijn wij. Want ook jij bent uniek, ook jij bent bijzonder, ook jij bent, net als ieder ander fenomenaal!

De spreuk van A.A. Milne, "Beloof me dat je dit altijd zult onthouden: je bent dapperder dan je gelooft, sterker dan je lijkt en slimmer dan je denkt" en de woorden van God, "dat het goed was, goed is en altijd goed zal zijn". 

Ook ik ben een mens, een mens, die zich zo nu en dan heeft laten verleiden en misleiden. Tot de dag waarop ik voor mezelf koos en wakker werd, de dag waarop ik het volgende tegen mezelf durfde te zeggen, mezelf weer ging waarderen, weer zag dat ik van waarde was. Pas toen kon ik het volgende zeggen en beamen. Want je bent goed in dat wat je kunt, je bent goed in dat wat je doet, je bent goed in dat wat bij je past. Maar wanneer je door alles waardoor je afgeleid, misleid of verleid wordt, geen tijd meer hebt om te ontdekken wat dit is, zul je altijd zoekende blijven. Zul je altijd blijven wachten tot de dag komt waarop................? Ja, waarop, waarop wacht jij, waarop wachtte ik eigenlijk? Tot je kunt zingen, net zo beroemd bent als......ja, waarop wachtte ik? Tot je net zo rijk bent, net zoveel bezit als........ja, waarop wachtte ik? Tot je gelukkig bent en net zo...., ja.......waarop wachtte ik? Wat heb je nodig om gelukkig te kunnen zijn? Tot je gezond bent en net zo.....? 

En daarna volgde deze vragen. Wat gebeurt er wanneer je gezond bent? Wat ga jij doen wanneer je beroemd, rijk, gelukkig en gezond bent? Wat ga je dan doen? Ga je dan ontdekken dat er niets meer is, waarnaar je verlangt? Of blijven er altijd nog dingen over, die je wilt doen, die je gaat doen, wanneer.......? Ja wanneer ga jij dat doen wat je wilt, waar je goed in bent, waar je blij van wordt en heb je daar wel tijd voor? Of is het enige wat je nodig hebt om te ontdekken wat je wilt doen tijd? Is het enige wat je nodig hebt, de tijd om je te ontwikkelen? Tijd om te kijken wat je leuk vindt, tijd om te kijken waar je goed in bent of sterker nog tijd om te kijken waar je tevreden van wordt en een voldaan gevoel aan overhoudt? Wanneer ga jij daar dan aan beginnen, wanneer je de pensioengerechtigde leeftijd hebt behaald? Wanneer je zo moe bent en nog niet klaar met alles moeten, dat je geen energie meer overhebt om jouw kwaliteiten te ontdekken? Want ik had werkelijk nergens tijd meer voor, ik plande alle dagen helemaal vol.

En toen kwam het besef. Ik had door omstandigheden, een conflict, ineens tijd, ik ben de dialoog met mezelf aangegaan en wat ben ik daar blij mee. Want hoeveel mensen roepen er, "mijn tijd komt nog wel"? De oudere generatie kan het zich vast nog wel herinneren, omdat dit in ooit een veel gehoord begrip was. Hoeveel mensen kunnen er aan het eind van hun leven zeggen dat zij tevreden zijn, blij met alles wat zij hebben gedaan? Klaar met (het) leven, omdat er niets meer is, wat zij zich nog wensen? Wanneer je hoort dat mensen overlijden, komt het veel vaker voor dat iemand nog heel veel had willen doen, nog heel lang bij de mensen had willen blijven, waarvan zij houden en nog lang niet klaar met alles waar zij mee bezig waren. Vraag je dan nu eens af of alles wat je doet werkelijk van waarde is? Vraag je eens af of jij volgens jouw bestemming leeft of in het plan van de ander past? Hoe lang wil jij nog in het plan van de ander passen? Hoe lang kies jij er nog voor om jou leven te laten leiden in plaats van jou leven te leven? Jouw eigen leven te leiden? Het leven wat jou door God gegeven is, met alles wat je nodig hebt om te kunnen en mogen leven! 

Wanneer ga jij vanuit oprechte aandacht en dat wat bij jou past leven? Wanneer ga jij weer doen wat in de intentie, in wezen, jouw doel en bestemming is? Want jij weet toch inmiddels ook, dat er niets of niemand anders is dan jij die ervoor kan zorgen dat je weer heel wordt? Heel als zonder wonden, zonder oud zeer, zonder pijn uit het verleden. Pijn en oud zeer wat je geluk, jouw gezondheid en het tevreden zijn in de weg staat. Door alle negatieve emoties, gedachten en gevoelens in stand te houden, houdt je het fenomeen, Blue Monday, Winterdepressie of een leven lang ongeluk in stand. Kies daarom voor de wondgenezing, kies voor jou en kies voor dat wat jou werkelijk gelukkig en tevreden maakt. Je heb alle gereedschappen, alles wat ervoor nodig is in je bezit. Wanneer jij er nu mee aan de slag gaat, wanneer jij nu weer volgens je bestemming gaat leven, ben jij straks net als ik de gelukkigste mens op aarde. Hoe mooi is het wanneer iedereen die en alles wat leeft dit weer zal, kan en mag bereiken? En ik heb het bereikt, ik heb het bewezen, ik loop weer en doe alles wat mogelijk is.

En dat is natuurlijk wat nodig is, alle wonden mogen weer genezen, alle wonden die in het verleden (en het maakt daarbij niet uit of dit nu uit het recente verleden of langer geleden is) zijn ontstaan. Alles mag weer genezen. Genezen, wanneer we weer vanuit de juist intentie, vanuit ons hart gaan leven. Wanneer we weer vanuit ons hart gaan leven met de woorden die God de mensen heeft meegeven. Door de woorden weer op de juiste wijze te gaan zien, te gaan begrijpen en deze weer ten goede te gaan gebruiken. Want waarom zou iemand, zelfs God ervoor kiezen om de mens minder te laten zijn dan alles wat Goed is. Waarom zou God ervoor kiezen om de mensen tegen elkaar op te zetten, terwijl hij de kracht, de kennis, de middelen en de mogelijkheden had om het tegenovergestelde te doen? 

De intentie waarmee de mensheid geschapen is. De mensheid, iedereen die en alles wat leeft, omdat het goed was, goed is en goed zal zijn. Al het andere, nooit de kans zou hebben wanneer we weer in onszelf, jij in jouzelf en ik in mijzelf zou geloven. En omdat ik dit gevoel nooit kwijt ben geraakt, het zo nu en dan wel eens even bedekt was onder een laagje twijfel, een laagje verminderd zelfvertrouwen, ja zelfs de behoefte aan liefde of alles waar het woord intentie voor staat. 

Dus wat kunnen we doen om de wereld werkelijk van NU weer de wereld van Morgen te laten zijn. Aan ons eigen herstel werken, werken aan onze eigen wondgenezing, door met aandacht naar onszelf en vanuit onszelf te leven. Leven door actief te zijn, leven door dat te doen wat een bijdrage levert aan het behalen van jouw (ons) voornemen, doel en plan, met jouw (onze) ambitie, kun je (kunnen we) ervoor zorgen, de beoogde resultaten te behalen, mits we dit met aandacht en de grootst mogelijke oplettendheid doen. Want alleen door dit te doen, door iets te doen, wat ervoor zorgt, dat je in de goede richting gaat, te herstellen en te genezen, is reden om eraan te werken. En wanneer je hersteld en genezen bent, ben je vrij. Vrij om te doen wat bij je past, vrij om te doen wat bij je hoort, vrij om te doen waar jij energie van krijgt. Vrij om te doen wat jou en ieder ander waarmee jij verbonden bent energie geeft. Omdat alle grenzen nu al veel te lang zijn overschreden. Grenzen, die niet of soms met jouw goedkeuring zijn opgeworpen. Grenzen of regels en plichten waardoor jij jou grenzen hebt overschreden.

Ja grenzen, die regels en plichten heten, omdat alles wat gewoon is, gewoon lijkt, gewoon gevonden wordt, door alles wat er in de hedendaagse wereld aan je getoond wordt, alles wat gepromoot wordt, alles waaraan jij wordt blootgesteld, veel eerder bereikt zullen worden, dan wanneer je werkelijk weer naar eigen inzicht zou handelen en vanuit je hart leeft. Want dat één ding mij duidelijk is geworden is, dat aandacht en oplettendheid, meer dingen zichtbaar hebben gemaakt, dan ik ooit voor mogelijk had gehouden. Meer zichtbaar hebben gemaakt, dan ik of wie dan ook, ooit maar had kunnen bedenken. En door je kop in het zand te steken, niet vanuit de juiste intentie te leven, niet vanuit je hart maar vanuit je hoofd, wordt jij automatisch onderdeel van het schouwspel, de klucht, de tragedie die "de hedendaagse maatschappij" heet. Ik ga en kies Bewust voor "de samenleving", voor aandacht, en beoog daarmee, het juiste te doen en het juiste te bereiken, mijn doel, mijn plan, voor iedereen die en alles wat leeft! Omdat ik de wereld liefheb, ik iedereen liefheb, die vanuit de intentie goed is, daarbij niemand of niets uitgezonderd. Tenzij jij jezelf afzondert, jij jezelf zelfs als buitenbeentje ziet, dat is jouw keuze!

Kies in Hemelsnaam voor jezelf. Kies voor jezelf, door goed voor jezelf te zorgen, je niet meer te laten verleiden of misleiden, door alles wat je aangeboden wordt. 

En wil jij dit weer weten, lees dan mijn voorgaande blogberichten, het onderste stukje van het blog van gisteren heb ik nog even herhaald.

"En omdat een gezonde wereld mijn droom en mijn grootste wens is, mag ik iedere dag een stukje schrijven. Want op deze wijze, heb ik de kans om mijn verhalen net als de boeken en gedichten die ik vanuit ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE VOOR ieder mens heb kunnen en mogen schrijven, met iedereen te delen. En heb jij inmiddels de tijd genomen om mijn blogverhalen te lezen en ben jij de persoon, de uitgever die mij wil helpen, die mijn boeken wil uitbrengen, dan hoor ik je graag! Ben jij de uitgever, die ERVOOR zorgt dat mijn boeken gebruikt kunnen en mogen worden, om de wereld van vandaag weer de wereld van morgen te laten zijn?  De wereld van morgen, de hemel op aarde, dat is mijn wens, mijn doel en mijn missie in het leven." 

En ben je er NU ook klaar VOOR om jouw leven te leven, jouw zelfgekozen en verkozen leven een kans te geven, HELP MIJ, HELP JEZELF &  HELP IEDER ANDER! Tot die tijd blijf ik bloggen, blijf ik alles delen met iedereen die ook Volmaakt, Gelukkig Zichzelf wil, kan en mag, kortom durft te zijn! En daarbij vertrouw ik er volledig op, dat dat zal gebeuren wat nodig is, wat mag omdat God de regie vanuit ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE zal begeleiden.

Download ook gratis mijn boekje Leven leren herinneren weten via de boekenwinkel op www.dehof van het heden of onder mijn verhaal op www.levenlerenherinnerenweten.nl Luisteren kan natuurlijk ook via: https://www.youtube.com/watch?v=NwwuvZEltjk&feature=youtu.be 

Want:

“Leven is genieten van alles wat je mee mag maken zien en doen” 
“Liefde is, houden van het leven en allen die je dierbaar zijn” 

Dit keer nogmaals de mooie plaat van Whitney Houston "Step by step". Want ook nu, zal deze de verbinding, die er is, deze mooie gedachte mogen ondersteunen. Wanneer je van jezelf houdt, kun je van een ander houden en positieve emoties en gedachten helpen ieder mens daarbij. Want als de ander zich goed voelt, voel jij je goed, hoe simpel kan het zijn?https://www.youtube.com/watch?v=sWa5vE4MUpU "

Geen opmerkingen:

Een reactie posten